Bokade dos 2-tider ligger fast i Region Uppsala

2021-05-26 Pressmeddelande

Den som redan har en inbokad tid för att få dos 2 av vaccinet mot covid-19 kommer att få den på utlovad tid, trots att det rekommenderade intervallet har förlängts. Det meddelar Region Uppsala idag.

Region Uppsala har hittills haft sex veckors intervall mellan första och andra dosen av de så kallade mRNA-vaccinen, Pfizer och Moderna. Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat att ändra sin rekommendation och förlänga tiden mellan att doserna ges till sju veckor. Syftet med ändringen är att minska smittspridningen genom att fler får sin första dos snabbare.

- Vi kommer att tillämpa den nya rekommendationen från och med nu. De som bokar sig för sin första dos kommer att erbjudas den andra dosen efter sju veckor. Men vi ändrar inget retroaktivt. Den som redan har en tid för dos 2 får behålla den, säger Erik Sköldenberg, chefsläkare i Region Uppsala och produktionsansvarig för vaccinationerna.

- Många har redan planerat sin sommar utifrån när de får sina vaccindoser. Det är inte rimligt att med kort varsel ändra den bokade tiden. Risken finns att man avstår från att ta sin andra dos. För att få ett fullgott och långvarigt skydd är det mycket viktigt att båda doserna tas, och då vill vi inte krångla till det.

Erik Sköldenberg, chefsläkare Region Uppsala, tel 070-611 59 02