Region Uppsala går över till nationella rekommendationer för att förhindra smittspridning

2021-05-14 Pressmeddelande

Från måndagen den 17 maj går Region Uppsala tillbaka till de nationella rekommendationerna för att förhindra smittspridning. Det innebär bland annat att barn och unga som är födda 2002 och senare kan delta i matcher och tävlingar en gång i veckan utomhus.

- När vi införde de lokala rekommendationerna och uppmanade till personlig lockdown befann sig länet i en extrem situation, med en sjukvård som närmade sig maxkapaciteten. Därför behövde vi strama åt ytterligare. Nu har detta gett effekt, säger biträdande smittskyddsläkare Anna Gillman.

- Invånarna i Uppsala län har gjort en kämpainsats och valborg blev mycket stillsam. Tillsammans med vaccinationerna gör detta att vi nu har kommit ner till en nivå som ligger närmare riksgenomsnittet. Därmed är det inte längre motiverat att vi ska ha strängare åtgärder i Uppsala län, säger Anna Gillman.

Kampanjen för ”personlig lockdown” kommer nu att avslutas.

- Det här får inte tolkas som att faran är över. Vi befinner oss fortfarande mitt i en pandemi och Sverige har fortfarande en förhållandevis hög smittspridning. Många är ännu inte vaccinerade. Man ska därför fortsätta att skydda sig själv och andra på samma sätt som tidigare: genom att hålla avstånd, stanna hemma och testa sig vid minsta symtom, arbeta hemifrån om man kan, bara umgås i en mindre krets och hålla god handhygien.

Anna Gillman, biträdande smittskyddsläkare Region Uppsala, tel 018-611 92 23