Antikroppstestning för covid-19 upphör i Region Uppsala

2021-03-22 Pressmeddelande

Från den 31 mars slutar Region Uppsala att erbjuda antikroppstestning för genomgången covid-19-infektion via 1177.se.

Beslutet har fattats efter att Folkhälsomyndigheten inte längre anser att det är motiverat med storskalig antikroppstestning och regeringen har dragit tillbaka den finansiering som tidigare funnits.

- Antikroppstestningen har i hög grad spelat ut sin roll i och med att det numera finns en god kapacitet för PCR-provtagning under pågående infektion. Intresset för att testa sig har också minskat, säger Erik Sköldenberg, chefsläkare i Region Uppsala.

Antikroppstesterna har erbjudits i Region Uppsala sedan juni 2019, mot en egenavgift på 200 kronor. Fram till nu har drygt 66 000 antikroppstester gjorts inom Region Uppsala. I 15 procent av proven har man kunnat påvisa antikroppar, som visar att personen har haft covid-19.

En viss antikroppstestning kommer att utföras även fortsättningsvis i forskningssyfte eller om det finns särskilda medicinska skäl. I sådana fall kommer en läkare att ordinera provet.

Erik Sköldenberg, chefsläkare Region Uppsala, tel 070-611 29 24