Boende i Uppsala län erbjuds covid-19-test på Arlanda

2021-03-18 Pressmeddelande

Med start idag erbjuds boende i Uppsala län som återvänder efter en utlandsresa covid-19-testning redan på Arlanda. Testningen görs i samarbete med Region Stockholm.

Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande

- Provtagning och smittspårning är central för att bekämpa covid-19 och det är viktigt att vi gör allt vi kan för att förhindra att nya varianter av viruset börjar spridas. Nu blir det enklare för invånarna att göra rätt och testa sig direkt vid ankomsten, säger Emilie Orring (M), ordförande för regionstyrelsen i Region Uppsala.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla som har varit utomlands att testa sig för covid-19 så snart de kommit till Sverige och därefter en gång till fem dagar senare.

Fram till nu har man kunnat göra detta genom att boka tid vid någon av Region Uppsalas provtagningsstationer, men i fortsättningen kan alla som är folkbokförda i Uppsala län göra detta kostnadsfritt vid Region Stockholms provtagningsstation på Arlanda. Den som lämnar sitt mobilnummer vid provtagningen på Arlanda får provsvar via SMS. Man hittar också svaret i e-tjänsten på webbplatsen 1177.se. Alla som konstateras smittade blir också personligen kontaktade av Region Uppsalas smittspårningsverksamhet. Det uppföljande provet efter fem dagar bokas på någon av Region Uppsalas provtagningsstationer, via webbplatsen 1177.se.

Förutom att testa sig rekommenderas också alla som har varit utomlands att stanna hemma och undvika kontakter i minst 7 dagar.

Information till journalister:

Medier som önskar besöka provtagningen på Arlanda ombedes kontakta Samtrans presstjänst, tel 08- 522 500 45. Vid önskemål att se provtagningsstationen på Stockholm Arlanda Airport krävs även fototillstånd från Swedavia. Ansökan om fototillstånd

Länkar

Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande, tel 076-785 41 72 Fredrik Settergren, verksamhetsområdesansvarig Nära vård och hälsa, tel 072-206 32 26

Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande

Ladda ner bild