Tandläkarens bästa råd till påsk

2021-03-30 Pressmeddelande

Till påsken kan det bli mycket godis i påskäggen och tandhälsan riskerar att försämras. Tandläkare Anna-Cari Lindh ger sina bästa råd inför årets största godishögtid, med särskilt tips till yngre barn.

I snitt äter svenskar cirka 15 kilo godis per person om året enligt Livsmedelsverket. Påsken är den största godishögtiden och affärerna skyltar med färgglada sötsaker till påskägget. Folktandvården ger sina bästa tips för att behålla tandhälsan under och efter påsk.

– Det bästa rådet är att inte småäta sina sötsaker under flera dagar. Då blir det surt i munnen en längre period, vilket fräter på emaljen och det bidrar till hål i tänderna. Då är det bättre, ur munhälsosynpunkt, att äta allt under en ganska kort tid, säger Anna-Cari Lindh cheftandläkare på Folktandvården i Uppsala län.

Det går åt mycket godis under påskens helgdagar. Tandläkare Anna Cari Lindhs råd är att inte fokusera på mängden utan antal tillfällen:
– Spara hellre godiset till ett tillfälle eller ta det efter maten som efterrätt. Vid val av godis är rådet att undvika sötsaker som varar länge i munnen, då är choklad ett bättre alternativ. Ett osötat tuggummi är bra för tänderna för det stimulerar saliven. Ett annat tips är att lägga lite annat än godis i påskägget.

Att hålla fast vid de goda vanorna även när det är påsklov är också viktigt för att inte riskera hål i tänderna efter påsk. Särskilt viktigt är det för yngre barn.
– Det är tandborstningen morgon och kväll med fluortandkräm som lägger grunden för en bra tandhälsa, något som bör inledas tidigt i livet, menar Anna-Cari Lindh.

Folktandvården tog för tre år sedan fram en app som heter Rocka munnen. En gratisapp med spel och ett musikläge med timer som ska bidra till en roligare tandborstning.
– Användningen har ökat stadigt sedan Rocka munnen lanserades i maj 2018, för barn 6 år och uppåt. Även om appen har drygt 300 000 nedladdningar blev det snart uppenbart att betydligt yngre barn än så gillade att borsta tänderna till sången, berättar Anna-Cari Lindh.

Folktandvården lanserar nu ett nytt spel i appen som barn från 2–3 års ålder ska kunna klara av. Appen har också ett läge med ett musikband som spelar en trallvänlig låt med tandborstinstruktion och en timer på två minuter. Responsen har varit mycket positiv.

– Många föräldrar är tacksamma men de är inte medvetna om hur viktigt det är att hjälpa till vid tandborstningen. Mer än hälften av alla barn under 6 år får inte hjälp av en vuxen med tandborstningen två gånger per dag, men det bör faktiskt ske upp till 10–12 års ålder, säger Anna-Cari Lindh och tillägger att det är kunskapen om förebyggande egenvård som gör skillnaden för en god munhälsa även efter påsk.

Linda Alexandersson Kommunikationschef Folktandvården linda.alexandersson@regionuppsala.se 018-611 61 36Anna-Cari Lindh Cheftandläkare anna-cari.lindh@regionuppsala.se 018-611 03 15