Region Uppsala inför egenprovtagning för covid-19 på helgerna

2021-10-07 Pressmeddelande

Med start i helgen börjar Region Uppsala att erbjuda egenprovtagning för covid-19. Vid Kungsgärdet kan den som har symtom hämta provtagningspåsar och lämna in prov utan att boka tid.

- Vi börjar i liten skala, men vi arbetar intensivt för att bygga ut egenprovtagningen i hela länet. Så småningom ska den kunna ersätta huvuddelen av den provtagning som idag görs av särskild provtagningspersonal, säger Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef vid Nära vård och hälsa.

Egenprovtagning finns nu på helgerna vid Kungsgärdet i Uppsala.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda egenprovtagning, det underlättar både för patienterna och för oss. Genom att det är så enkelt hoppas vi att många ska fortsätta att testa sig när de har symtom på covid-19, säger Fredrik Settergren.

Sedan tidigare finns det självtester för covid-19 att köpa i butiker. Men egenprovtagningen som Region Uppsala erbjuder skiljer sig från dessa tester.

- Vi använder en tillförlitlig analysmetod som har provats ut vid Akademiska Laboratoriet och provtagningen ingår i Region Uppsalas system för smittspårning. Det innebär att vi kan hålla koll om det dyker upp nya mutationer, och den som testar positivt blir kontaktad av läkare och smittspårare. Dessutom är egenprovtagningen hos Region Uppsala kostnadsfri för patienten, säger Fredrik Settergren.

Så här fungerar egenprovtagningen:

- Om du har symtom kan du hämta en påse med provtagningsutrustning på Region Uppsalas provtagningsstation i Uppsala, Kungsgärdets center. Du kan också låta en vän eller släkting hämta provtagningspåsen om du vill hålla dig hemma.

- Du tar provet genom att spotta i ett provrör och snurra en pinne i näsan. Instruktioner finns i påsen. Du ska också registrera provet på webbtjänsten 1177.se.

- Du eller ditt ombud lämnar in provet på samma ställe som du hämtade påsen från.

- Du kommer att få information om resultatet på samma sätt som för annan provtagning, genom meddelande på 1177.se och genom att du blir kontaktad av vårdpersonal om du har testat positivt.

- Egenprovtagning är öppen för samma åldrar som övrig provtagning, från förskoleklass och uppåt.

- För att kunna använda egenprovtagningen behöver man ha e-legitimation. För barn upp till 12 år krävs att vårdnadshavaren har e-legitimation, för övriga åldrar ska den som tar provet ha e-legitimation. Den som saknar e-legitimation hänvisas till att boka tid på provtagningsstationerna.

- Egenprovtagningen vid Kungsgärdet har öppet lördag och söndag 10-14. Egenprovtagning kommer också att erbjudas under vardagar på Kungsgärdets center som ett komplement till ordinarie provtagning vid provtagningsstationerna.

Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef Nära vård och hälsa, tel 070-611 62 93