Region Uppsala öppnar fler vaccinationslokaler

2021-10-08 Pressmeddelande

Den 11 oktober återupptar Region Uppsala vaccinationerna mot covid-19 i Tierp, efter några veckors uppehåll. Då kommer Tierps vårdcentral att börja användas för vaccinationer på kvällstid. En ny lokal öppnar också inom kort på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Region Uppsala har under vaccinationerna mot covid-19 använt sig av särskilda lokaler som har varit anpassade för att kunna vaccinera i stor skala. När den fjärde och sista vaccinationsfasen närmade sig sitt slut minskade behovet och Region Uppsala började avveckla vissa lokaler. Under senare tid har nya rekommendationer kommit som innebär att fler ska vaccineras än vad man tidigare planerat för. Det gäller bland annat personer över 80 år, personer med hemtjänst och barn i åldrarna 12-15 år.

- Vi tycker att systemet med särskilda lokaler har fungerat bra och har därför förlängt kontrakten där det varit möjligt. I några fall har man nu annan verksamhet i lokalerna, till exempel i Uppsala, där både Fyrishov och UKK inte längre står till förfogande. Vi har nu tagit fram en annan lösning för centrala Uppsala, där vi använder oss av ett utrymt våningsplan på Akademiska sjukhuset.

Följande vaccinationslokaler är nu klara för höstens vaccinationer. Samtliga lokaler erbjuder både bokade tider och drop-in.

Enköping
Kompassen, fram till jul

Heby
Heby Folkets hus, fram till jul

Håbo
Bålsta, Centrumstråket, fram till mitten av december

Knivsta
CIK, fram till slutet av november

Tierp
Tierps vårdcentral, kvällstid från 11 oktober

Uppsala
Akademiska sjukhuset, ingång 78/79, plan 4, preliminär start 18 oktober
Gottsunda, fram till slutet av december
Rapsgatan 8, avvecklingsdatum ännu inte bestämt

Älvkarleby
Skutskär, Tallmon, fram till mitten av december

Östhammar
Gimo, Idrottsgården, fram till jul

Länkar

Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare Region Uppsala, kontakt går via presschef Jessica Elgenstierna, tel 070-611 39 51.