Region Uppsala erbjuder påfyllnadsdos av covid-19-vaccin från 1 september

2022-08-30 Pressmeddelande

Med start torsdagen den 1 september kan personer som är 65 år och äldre och de som är 18–64 år och har medicinska riskfaktorer för svår covid-19 sjukdom boka tid för ytterligare en påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19.

– Nu vänder vi oss till de grupper som Folkhälsomyndigheten rekommenderar ytterligare en påfyllnadsdos i höst, fjärde eller femte dosen, beroende på vilken grupp man ingår i. Det är viktigt att de som behöver det får en extra påfyllning inför hösten och vi hoppas att många kommer att nappa på erbjudandet, säger Anna Gillman, vaccinationssamordnare i Region Uppsala.

Alla som är 80 år eller äldre kommer senast i början av september att få en kallelse hem i brevlådan med förbokad tid, som kan bokas om via telefon eller 1177.se för den som vill ha sin vaccination snabbare.

De som är 65–79 år bokar själva vaccinationstid på 1177.se eller genom att ringa till Region Uppsalas bokningstelefon, tel 018-617 35 00. De som är 18–64 år och har en medicinsk riskfaktor för svår covid-19 sjukdom hänvisas till bokningstelefonen.

Alla som är över 18 år rekommenderas att vara grundvaccinerade med tre doser vaccin mot covid-19. Har man inte tagit tre doser uppmanas man att göra det nu genom att boka tid via telefonbokningen.

Personer som är 18–64 år och inte har några särskilda medicinska riskfaktorer rekommenderas inte ytterligare påfyllnadsdoser. De som ändå vill ta en fjärde dos, kommer att kunna vaccinera sig hos Region Uppsala och privata vaccinationsbyråer när det gått minst fyra månader efter den tredje dosen. Tidsbokningen för denna grupp beräknas öppna den 19 september.

Anna Gillman, vaccinationssamordnare och biträdande smittskyddsläkare Region Uppsala, tel 018-611 92 23