Region Uppsala inför striktare hygienrutiner och avråder från besök

2022-12-21 Pressmeddelande

Munskydd och en uppmaning till besökare och medföljande att vara mycket restriktiva med att komma till hälso- och sjukvården. Det är två av åtgärderna som Region Uppsala vidtar för att försöka begränsa smittspridningen i vården.

Hälso- och sjukvården är för närvarande hårt belastad av den ökade spridningen av influensa, covid-19 och RS-virus. Region Uppsala har därför beslutat att införa nya smittskyddsåtgärder för vården, som innebär en skärpning av de hygienrutiner som finns sedan tidigare.

– Det är ett mycket ansträngt och skört läge och smittorna löper som präriebränder genom samhället. Detta får en stor påverkan på vården, både för att fler behöver vård och för att vårdpersonalen insjuknar. Vi måste alla hjälpas åt och göra det vi kan för att begränsa elden, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.

– De åtgärder vi nu vidtar kommer inte att påverka samhällsspridningen, men förhoppningsvis kan vi minska risken för att vårdpersonal, besökare och patienter smittar varandra.

De nya hygienrutinerna börjar gälla idag och innebär bland annat:

• Alla besökare och medföljare uppmanas att vara mycket restriktiva med att komma till hälso- och sjukvården för att minska risken för smittspridning. Det gäller inte när en patient har särskilda behov, som ledsagning eller tolkning.
  • Patienter på mottagningar och besökare ska använda munskydd (barn under 18 år undantas).
  • Personal och studerande ska använda munskydd i fler situationer än tidigare.

Mikael Köhler påminner också om vikten av att vårdpersonal och personer i riskgrupper vaccinerar sig mot influensa och tar rekommenderade påfyllnadsdoser av vaccin mot covid-19.

– Det handlar inte bara om att skydda sig själv, man skyddar ju också andra, som man kanske skulle ha smittat ner annars. Det borde vara en självklarhet att ta vaccinet, säger Mikael Köhler.

Länkar

Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Uppsala, 076-724 89 17 mikael.kohler@regionuppsala.se