Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Uppsnabbat Trafik – och samhällsutvecklingsnämnden 17 mars 2022
Plan för systematisk uppföljning av trafikavtal
Nämnden har fattat beslut om en ny plan för systematisk uppföljning av trafikavtal med privata utförare. Planen gäller från och med juni, när nya avtal träder i kraft.
Planen innebär bland att krav på trafikföretagen följs upp två ggr per år. F-skattsedel, arbetsgivaravgifter, ekonomisk status ska då kontrolleras. En gång i månaden ska man kontrollera utförd trafik, inställd trafik och punktlighet. Två gånger per år ska upplevd kundkvalitet följas upp genom kundundersökningar och synpunkter som kommer in till Kundtjänst.
Länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län 2022-2033
Nämnden fattade beslut om att rekommendera regionstyrelsen att godkänna den föreslagna
regional transportinfrastruktur i Uppsala län 2022-2033. Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet då de menar att hållbarhetsplanen inte i tillräcklig grad underlättar för övergång från biltrafik till kollektivtrafik och cykling.
Information om prioriterade fastighetsinvesteringsbehov för perioden 2022–2032 inom trafik- och samhällsutvecklingsnämndens verksamhetsområde
Spårvägsdepå har fått en högre prioritering, liksom en bussdepå i Enköping. En reglerplats i Uppsala behövs då avtal med Uppsala kommun löper ut 2024 och inte kommer att förlängas.
Information om Uppsala spårväg
Ett ärende är på väg upp i regionstyrelsen som föreslås besluta att uppdrag åt
Fastighet och Servicenämnden att starta ett programarbete för en spårvägsdepå.