Region Uppsala varnar för bedrägeriförsök

2023-07-25 Pressmeddelande

Region Uppsala varnar för bedragare som uppger att de ringer från en vårdcentral och försöker lura till sig personers bank-id.

Flera patienter har hört av sig till Region Uppsala och berättat att de blivit uppringda av personer som påstått att de ringer från en namngiven vårdcentral. I ett fall sade uppringaren att en kallelse skickats via post till en tid, men att brevet kommit tillbaka och att patienten måste identifiera sig med bank-id eller bankdosa för att få behålla tiden. I ett annat fall erbjöds en tid för en årlig kontroll. Även där efterfrågades identifiering med bank-id eller dosa.

De som har kontaktat Region Uppsala har fattat misstankar och inte överlämnat några bankuppgifter. Fallen är nu polisanmälda.

– De som har hört av sig till oss har agerat helt rätt, de har förstått att det var fel. Men risken finns att andra går på bluffen och råkar illa ut, till exempel blir av med pengar. Vi vill därför uppmärksamma allmänheten på det här, säger Robert Arktell, planerings- och försörjningschef vid Nära vård och hälsa.

– Region Uppsalas vårdcentraler ber aldrig någonsin om bank-id över telefonen. Om någon ringer och kräver detta så är det en bedragare och man ska lägga på.

Robert Arktell, planerings- och försörjningschef Nära vård och hälsa, tel 018-617 05 50