Region Uppsala uppmärksammar Stig Dagerman 100 år

2023-10-02 Pressmeddelande

5 oktober skulle författaren Stig Dagerman fyllt 100 år, vilket uppmärksammas på flera håll i Uppsala län. På själva dagen äger en rad aktiviteter rum, bland annat invigs Stig Dagermanparken i Älvkarleby. För att uppmärksamma jubileet driver Region Uppsala, tillsammans med Älvkarleby kommun, det tre-åriga projektet Växelspel, där Stig Dagermans litteratur står i centrum för ett metodutvecklingsprojekt. Projektet har bland annat resulterat i en podd, teateruppsättningar och en rad andra kulturaktiviteter.

Författaren Stig Dagerman skulle den 5 oktober ha fyllt hundra år. Det uppmärksammas av Region Uppsala med en rad kulturaktiviteter inom ramen för projektet Växelspel tillsammans med Älvarleby kommun. Foto. Sune Stigsjöö

-Intresset för Stig Dagermans författarskap var överraskande stort när vi startade projektet och hans texter inspirerar många även idag, nästan 70 år efter hans bortgång, säger Fia Söderberg, projektledare på Region Uppsala.

Syftet med projektet Växelspel är att stödja litteraturen som konstform, öka kunskapen om Stig Dagermans författarskap, men också att förnya samverkansformer mellan Region Uppsala, det offentliga och det professionella kulturlivet i Uppsala län.

-Regionen har varit med i processen i högre grad än i vanliga fall, både som rådgivare och bollplank och har skapat mötesplatser för kulturskapare med ett gemensamt intresse för Stig Dagerman, säger Fia Söderberg.

För att öka kunskapen om Stig Dagermans författarskap har projektet bjudit in engagerade aktörer för olika konstartsövergripande samarbeten.

-Projekt ”Växelspel” startades med syftet att låta olika konstnärer inspireras, utmanas och ta spjärn mot allt som Dagermans författarskap och livsgärning omfattar. Det har lett till en imponerande bredd av tolkningar, uttryck, analyser, mötesplatser kring denna unga, begåvade mans gärning, säger Annika Eklund, kulturdirektör, Region Uppsala.

I projektet, som pågått sedan 2021 och avslutas 2024, är det utforskande arbetssättet, inte resultatet, i centrum. Projektet har bland annat resulterat i teateruppsättningen av Tysk höst på Uppsala stadsteater, läskampanjen Tysk höst, kreativa workshops för barn kring texter på biblioteken och Dagermanpodden.

Bland projekten finns också en stickkampanj där man kan sticka en islandströja liknande den som författaren skrev om i novellen ”Var är min islandströja?”.

-Det är stort att en person som för 100 år sedan växte upp i Älvkarleby formulerade sanningar om vad det är att vara människa, som är lika aktuella idag som då och förmodligen för all framtid, säger Annika Eklund.

Stig Dagermans föddes i Älvkarleby 5 oktober 1923 och är en av Sveriges mest kända författare. Han debuterade i ung ålder på 40-talet och är översatt till många olika språk. Stig Dagerman slog igenom med sina reportage om vanliga människor i det sönderbombade Tyskland efter andra världskriget. Reportagen samlades i reportageboken Tysk höst. Han skrev romaner, noveller, dikter, dagsedlar, teaterpjäser, essäer och journalistiska texter. Stig Dagerman begick självmord i november 1954.

Projektet Växelspel stöds av Kulturrådet.

Annika Eklund annika.eklund@regionuppsala.se 072-202 86 52Fia Söderberg Projektledare fia.soderberg@regionuppsala.se 072-162 08 42