Ny HR-direktör för Region Uppsala utsedd

2023-09-12 Pressmeddelande

Sofia Birk blir ny HR-direktör för Region Uppsala, detta efter ett beslut av regiondirektör Johan von Knorring.

Sofia Birk, tillträdande HR-direktör för Region Uppsala.

- Sofia Birk har med sin breda erfarenhet en lämplig bakgrund för att klara detta viktiga uppdrag. Hennes ledarerfarenheter och långa erfarenhet av arbete inom kommuner är värdefull, säger regiondirektör Johan von Knorring.

Sofia Birk kommer närmast från en tjänst som HR-chef och chef för avdelningen Kommunikation, HR, säkerhet och näringsliv i Täby kommun. Hon har arbetat för Täby kommun sedan 2016. Dessförinnan har hon bland annat varit personalchef i Solna stad.

Sofia Birk tillträder sin befattning den 1 januari 2024.

- Jag ser fram emot att i nära samarbete med förvaltningarna och tillsammans med medarbetarna på HR-avdelningen fortsätta driva HR-arbetet inom regionen. Ett strategiskt och verksamhetsnära HR-arbete bidrar till att stärka regionens utveckling. Jag är ödmjuk och förväntansfull inför rollen som ny HR-direktör. Ett centralt uppdrag blir arbetet med att möta utmaningarna inom kompetensförsörjningsområdet, säger Sofia Birk.

Johan von Knorring, regiondirektör Region Uppsala: 072 – 206 58 96 Sofia Birk, tillträdande HR-direktör Region Uppsala: 076 - 042 31 11