Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Beslut om riktlinjer för UL:s biljettkontroll
Biljettkontroller ombord på UL:s bussar och tåg ska genomföras med en flexibel och medmänsklig hållning och utgå från en tilltro till resenärernas vilja att göra rätt. Framöver ska kontroller också genomföras av civilklädda kontrollanter. Det framgår i de riktlinjer för biljettkontroll som trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade beslut om den 19 december. Riktlinjerna börjar gälla 10 februari 2025.
Drygt 95 procent av de som reser med UL har en giltig biljett och syftet med kontrollerna är att de som medvetet fuskar ska välja att betala.
-Hur en biljettkontroll genomförs är lika viktigt som att kontrollera biljetter. Kontrollanterna ska ha ett vänligt och korrekt bemötande som utgår från en tilltro till resenärerna. Det är självklart mot bakgrund av att de allra flesta har en giltig biljett och har gjort vad de kan för att göra rätt, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och utvecklingsnämnden.
I riktlinjerna understryks att kontrollanterna arbetar utifrån likabehandlingsprincipen – alla ska bemötas lika oavsett etnicitet, funktionsvariation, religiös tillhörighet eller sexuell läggning- och att kontrollerna ska genomföras på ett medmänskligt och flexibelt sätt där serviceanda är centralt. För att bidra till att mötet mellan resenär och kontrollant blir så positivt som möjligt ska på sikt kontroller även genomföras i civil klädsel.
- Att vi har kontrollanter handlar i grund och botten om respekt för alla resenärer som betalar för sin resa. De allra flesta vill göra rätt, och delar vår uppfattning att det är fel att fuska. Självklart ska kontrollerna genomföras på ett respektfullt sätt och kunna vara ett så positivt möte som möjligt, säger Jenny Lundström.
UL ska nu samråda med Avarn, som idag ansvarar för kontrollerna, om hur de beslutade riktlinjerna ska genomföras. Förvaltningen vill i framtiden ta ett större ansvar för utbildningen av kontrollanterna.
För att minska risken för att de som vill göra rätt, köper fel biljett införde UL den 22 januari en nytt biljett- och prismodell. Genom tydlig och tillgänglig information ska resenärerna veta vilken biljett de behöver för sin resa. Informationen finns bland annat på UL:s hemsida och i UL:s app.
-UL har ett stort ansvar för att underlätta för alla att kunna köpa och välja rätt biljett. Men resenären har ett eget ansvar för att kunna visa upp en giltig biljett, säger Jenny Lundström.
Mellan januari och november i år genomfördes 308 122 biljettkontroller. 10 195 tilläggsavgifter delades ut, vilket motsvarar 3,31 procent av alla kontroller. Hur många som medvetet fuskade är svårt att avgöra.
Kollektivtrafiken finansieras ungefär till hälften av biljettintäkter, och till resterande del via regionalskatten.
Moderaterna reserverade sig mot beslutet med motiveringen att man önskar att en mer omfattande analys genomförts innan beslutet att införa riktlinjerna.
Kontakt
Jenny Lundström (MP)Ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsalajenny.lundström@regionuppsala.se018-617 03 13Maria HasselgrenPresschef, Trafik och samhällemaria.k.hasselgren@regionuppsala.se+46722024864