Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Patientnämnden vill bli mer känd
Den som är missnöjd med den vård den fått kan vända sig till Patientnämnden för att få stöd. Men det är inte alla som känner till det. Nu vill den politiska nämnd som ansvarar för verksamheten att den ska bli mer känd, både hos allmänheten och bland kommunernas tjänstepersoner och förtroendevalda.
– Det ska vara självklart för alla – patienter, brukare, vänner och anhöriga – att vända sig till Patientnämnden med synpunkter på hälso- och sjukvården. Genom att öka kännedomen om nämndens arbete och säkerställa tillgängligheten för att lämna synpunkter, blir det också än mer en del i ett ständigt förbättringsarbete för att utveckla hälso- och sjukvården, säger Hans Wennberg (MP), ordförande för patientnämnden.
Den politiska nämnden fattade den 10 december beslut om verksamhetsuppdrag för 2025. Nämnden gav i uppdrag till verksamheten att arbeta för att Patientnämnden och dess uppdrag ska vara en välkänd och lättillgänglig instans för invånare i Uppsala län, med särskilt fokus på brukare, patienter och anhöriga.
Under 2025 ska ett särskilt fokus vara att öka medvetenheten om Patientnämndens uppdrag bland kommunernas verksamheter och nämnder. Man kommer också att se över telefontiderna och ta fram rapporter som underlag för förbättringar inom hälso- och sjukvården.
– Det är viktigt att också de som omfattas av kommunal vård och omsorg har kännedom om möjligheterna att vända sig till Patientnämnden och att kommunernas verksamheter ser nämnden som en resurs i sitt arbete, säger Hans Wennberg.
Kontakt
Hans Wennberg (MP), ordförande för patientnämnden, tel 018-617 48 39
Bilder
Hans Wennberg (MP), regionråd och ordförande patientnämnden.
Ladda ner bild