Uppsnabbat från trafik- och samhällsutvecklingsnämnden

2024-12-19 Pressmeddelande

Beslut om riktlinjer för biljettkontroll
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade beslut om riktlinjer för biljettkontroller Nämndens beslut innebär bland annat att kontrollanterna på sikt ska genomföra kontroller i civila kläderSyftet med biljettkontrollen är att förebygga fuskåkande, öka antalet betalande resenärer och bidra till en trygg och trivsam resa för alla resenärer.

Moderaterna reserverade sig mot beslutet med motiveringen att man önskar att en mer omfattande analys genomförts innan beslutet att införa riktlinjerna.

Infrastruktursatsningar 2025
Nämnden fattade beslut om genomförandeplan för infrastruktursatsningar i regionen under år 2025 med utblick mot 2031. Genomförandeplanen är en konkretisering och fördjupning av den 2022 antagna Länsplanen för åren 2023- 2033. Bland det som ska genomföras märks utvecklingen av väg 55 mellan Uppsala och Enköping och genomförande av gång- och cykelväg längs väg 600

Utformning av väg 288 mellan Gimo och Börstil
Nämnden fattade beslut om att väg 288 mellan Gimo och Börstil ska anpassas för mötesseparerad trafik i 100 km/h mellan Gimo och Hökhuvud, 60 km/h-standard i Hökhuvud och förbättrad 80 km/h-standard mellan Hökhuvud och Börstil.  En gång- och cykelväg mellan Gimo och Hökhuvud ska anläggas och hållplatser längs sträckan få tillgänglighetsanpassningar. Dessutom ska en rondell med anslutning till väg 76 vid Börstil anläggas. Våren 2024 framkom att den utformning av väg 288 mellan Gimo och Börstil som Trafikverket tidigare planerat inte kan genomföras inom de finansiella ramar som finns beslutade. Trafikverket har därför utarbetat ett förslag på utformning som kan genomföras inom tidigare beslutad budget.

Förstudie för införande av energilager på stadsbussdepå
Nämnden fattade beslut om att en förstudie gällande införande av energilagring med batteri på stadsbussdepån i Fyrislund ska genomföras. Ett energilager med batteri skulle kunna ge möjlighet till energi- och kostnadsbesparingar, och ge möjlighet att få intäkter genom försäljning av överskottsel via flexibilitetsmarknaden. Den energilagring som ska studeras består av sammankopplade batterier som kan lagra el från stadsbussdepåns solceller. De möjliga fördelarna är bland annat lagring av elöverskott av solceller och större uthållighet vid strömavbrott. Energilagret skulle också kunna utjämna externt eleffektsbehov vilket dels säkerställer abonnemangsvillkoren gentemot Vattenfall över tid, dels ger lägre effektkostnad.

Kollektivtrafiksamråd tillsammans med Uppsala kommun
För att öka samarbetet mellan Region Uppsala och Uppsala kommun beslutade trafik- och samhällsutvecklingsnämnden att etablera ett kollektivtrafiksamråd tillsammans med Uppsala kommun. Beslut ska även fattas av regionstyrelsen.

Under de kommande tio-femton åren kommer kollektivtrafiken i Uppsala att förändras då en ny järnvägsstation byggs i södra Uppsala och spårvägen tas i drift. I övriga delar av Uppsala behöver kapaciteten och framkomligheten i kollektivtrafiken öka. Uppsala C byggs om för att få plats med en vändhållplats för spårvägen samt nya järnväg. Region Uppsala representeras i rådet av regionstyrelsens och trafik- och samhällsutvecklingsnämndens presidier och trafikdirektören.

Svar på initiativ om AI
Frida Björk KD, Ian Engblom Wallberg (KD), Cecilia Linder (M) och Caroline Gille (M) lämnade i oktober förslaget att upphandla licens till Ai-baserad programvara finansierat av regionens orealiserade investeringsbudget. I initiativet förslogs också att ge förvaltningen i uppdrag att, med stöd av programvaran, analysera de linjer som ingår in linjesystemet med målsättningen att effektivisera och utveckla kollektivtrafiken i ett växande Uppsala län.

Initiativet anses besvarat i och med att förvaltningen har tydliga processer för upphandling av IT-system att följa och att det i budgetplanen för 2025 finns förslag om inköp av ett webbaserat verktyg som ska förenkla och förbättra underlag för exempelvis trafik- och linjenätsanalys vilket till viss del kommer att minska manuell hantering.

Moderaterna och Kristdemokraterna reserverade sig mot beslutet.