Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Uppsnabbat från trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 24 juni
Riktlinjer för reklam i kollektivtrafiken
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden har fattat beslut om riktlinjer för reklam i kollektivtrafiken. Syftet med riktlinjerna är att klargöra vilken typ av reklam som är tillåten, och innebär att reklam kan förekomma utanpå fordonen, i väderskydden och ombord på bussarna. De fem kategorier av reklam som kan förekomma är samhällsinformation, event, reklam som uppmanar till ökat kollektivt resande, kommersiell reklam och politisk och annan idéburen annonsering. Reklamen ska vara i linje med Region Uppsalas värdegrund, och reklam för alkohol, droger, nikotinprodukter - förutom rökavvänjningsprodukter - eller spel om pengar är inte tillåtet. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet.
Få förändringar i trafikplanen för buss år 2025
På grund av det ekonomiska läget kommer Region Uppsala inte göra några större utökningar av busstrafiken under 2025. Beslut fattades om att förlänga linje 14 i Uppala ( fd linje 31), som får en ny ändhållplats, Vävstolsvägen i stället för Vilan, och tre nya hållplatser. Återstående tre linjer (31, 32 och 33) i Bålstas nya tätortsnät införs i augusti 2025. Västmanlands länstrafik, VL, sa i februari upp, för omförhandling, det gemensamma avtalet gällande utbud och fördelning av kostnaden för busstrafiken mellan Uppsala och Västerås. Ett nytt avtal är tecknat om ett minskat trafikutbud T25. Det innebär att linje 773, 774/874 och 848 får färre avgångar 2025. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet.