Wikområdets rika historia digitaliseras och tillgängliggörs

2024-05-16 Pressmeddelande

Region Uppsala lanserar Upptäck Wik - en interaktiv karta som bjuder in invånarna att uppleva och utforska historien, naturen och kulturen i Wikområdet. Tjänsten är tillgänglig från och med den 18 maj via Region Uppsalas webbplats.

Upptäck Wik är en interaktiv karta som guidar besökarna till sevärdheter, berättelser och intressanta platser på Wik. Tjänsten erbjuder även digitala rundturer som binder ihop utvalda infopunkter och är anpassade efter teman. Utöver det, innehåller tjänsten fördjupningar om Wikområdets historia, naturvärden och biologiska kulturarv.

-Wikområdet bär på en rik historia samtidigt som det är en plats för rekreation, möten, naturupplevelser och kultur. Det är en plats att vara stolt över och genom den interaktiva kartan skapar vi förutsättningar för att fler ska upptäcka och lära sig mer om vad området har att erbjuda, säger Helene Zeland Bodin (C), ordförande i kulturnämnden”.

Satsningen är en del av Region Uppsalas utveckling av Wikområdet som en mötesplats för natur och kultur. Genom Upptäck Wik öppnas dörrarna till områdets rika natur- och kulturvärden samtidigt som kunskapen sprids på ett tillgängligt sätt för både nybörjare och erfarna besökare.

Navet för tjänsten är Region Uppsalas egen webbplats där invånarna kan ta del av service i området och berättelser om exempelvis barockträdgården, gammelträden och slottets historia. Upplandsmuseet och Upplandsstiftelsen har tillsammans bidragit med innehåll och expertis i framtagandet av kartans innehåll.

-Vi tror att satsningen gör att fler upptäcker hur mycket Wik har att erbjuda både kultur- och naturintresserade, säger Johannes Ehnsmyr, strateg, Region Uppsala.

Under 2024 planerar Region Uppsala att ytterligare utöka tjänsten med ännu mer information och fler digitala rundturer.

Från och med den 18 maj är tjänsten tillgänglig via Region Uppsalas webbplats. Tjänsten är nåbar via mobil men även via desktop för de som vill fördjupa sig utan att besöka området.

Helene Zeland Bodin (C) Ordförande i Kulturnämnden 018-617 05 62Johannes Ehnsmyr Strateg, Region Uppsala 076-495 49 41Jeanne d'Arc Norén Kommunikationsansvarig 018-617 58 21