Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Nära hälften av resorna i Uppsala görs med UL:s kollektivtrafik
Med 43 procent hamnar Uppsala stad på tredje plats av 16 undersökta svenska städer vad gäller kollektivtrafikens andel av de motoriserade resorna. Det visar en rapport som tagits fram av Svensk kollektivtrafik och Tyréns AB. Malmö ligger i topp med 55 procent, tätt följd av Lund med 54 procent. Gemensamt för de tre städerna är hög turtäthet både på dagen och natten och att trafiken är i gång en stor del av dygnet.
-Undersökningen är ett kvitto på att vi erbjuder hög kvalitet och tillgänglighet i kollektivtrafiken. Det är en förutsättning för att fler ska välja att resa kollektivt och att vi ska kunna fortsätta bibehålla och utveckla kollektivtrafiken både i städer och på landsbygden, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
Studien bygger på information i Kollektivbarometern, en årlig kundundersökning som Svensk kollektivtrafik gör.
Rapporten visar att avgörande för att resa kollektivt är hög turtäthet dagtid, att det finns trafik så stor del av dygnet som möjligt och att avgångstiderna passar ens behov. Turtätheten är viktigare under dagtid än under kvällar och helger, samtidigt som det faktum att det finns bussavgångar är viktigare än turtätheten på kvällar.
-Det är glädjande att undersökningen visar att vi i stor utsträckning möter de behov som boende i Uppsala stad har. Nu behöver vi fortsätta att analysera vad vi behöver göra för att ännu fler ska välja att resa med oss, säger Karin Svingby, trafikdirektör, Region Uppsala.
Rapporten tyder på att det är bättre att erbjuda hög turtäthet på ett fåtal linjer, än att ha många linjer som går mer sällan. Det tycks också vara så, att det inte spelar någon större roll om man har en hållplats på närmare håll än 400 meter för att välja att resa är med kollektivtrafiken.
Kollektivtrafikbarometern bygger på data från 25 620 svarande i hela landet. I undersökningen får man svara hur väl man instämmer med påståenden på en 5-gradig skala. I den här studien har man valt att använda andelen som instämmer i stor utsträckning med de ställda frågorna, det vill säga, man har angett betyget 4 eller 5 på följande påståenden: • Jag har nära till hållplatser och stationer för de flesta resor jag gör. • Avgångstiderna passar mina behov. • Jag kan använda bolaget för de flesta resor jag gör. • Jag sparar tid genom att resa med bolaget. • Jag kan lita på att jag kommer fram i tid om jag reser med bolaget. • Om du tänker på din senaste resa med bolaget, hur nöjd var du med den.
Som motoriserade resor räknas resor med kollektivtrafik, taxi, bil, moped och MC. Elcykel och elsparkcykel har inte tagits med i studien.
Länkar
Kontakt
Jenny Lundström (MP)Ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsalajenny.lundstrom@regionuppsala.se018-617 03 13Karin Svingby, trafikdirektörTrafikdirektör, Region Uppsalakarin.svingby@regionuppsala.se018-617 48 83Maria HasselgrenPresschef, trafik och samhälle, Region Uppsalamaria.k.hasselgren@regionuppsala.se072-202 48 64