Bedragare utger sig för att ringa från Akademiska sjukhuset

2024-10-01 Pressmeddelande

Region Uppsala varnar för bedragare som uppger att de ringer från Akademiska sjukhuset och försöker lura till sig personers bank-id.

Flera patienter har hört av sig till Region Uppsala och berättat att de blivit uppringda av personer som påstått att de är läkare som ringer från Akademiska sjukhuset. Uppringaren säger att den som svarar ska få komma på en undersökning, men att de först måste bekräfta tiden genom att ge ifrån sig sitt bank-id. På bara någon dag har Polisen fått in ett 15-tal anmälningar, med samma modus.

– Tyvärr har vi indikationer på att en del personer nu blivit av med pengar från sina bankkonton till dessa bedragare. Vi vill påminna om att Region Uppsala aldrig någonsin ber om bank-id över telefon. Om någon ringer och kräver detta ska man lägga på, personen är en bedragare, säger Viktor Ekström, säkerhetschef på Akademiska sjukhuset.

Viktor Ekström, säkerhetschef Akademiska sjukhuset: 018 – 611 22 79