Förskolebarn och äldre dansar tillsammans i nytt kulturprojekt

2024-10-02 Pressmeddelande

Äldre och förskolebarn dansar tillsammans i projektet Dansa tillsammans som ska främja hälsa och gemenskap. Projektet är ett samarbete mellan Region Uppsala Knivsta kommun, Upps,ala kommun och Östhammars kommun. Projektet inleddes i september och pågår i tio veckor, med tio träffar per kommun.

Dansen leds av danspedagogerna Eva Källkvist och Zala Pezdir och vid flera av träffarna bidrar musiker från Erik Sahlströmsinstitutet i Tobo med levande musik. Efter dansen finns tid för samtal och samvaro när grupperna samlas för en fika.

-Att sammanföra generationer genom kulturprojekt som 'Dansa tillsammans' är ett fantastiskt sätt att bygga ett starkare och mer sammanhållet samhälle. Genom dans och gemenskap får både unga och äldre chansen att mötas och skapa relationer – något som stärker både hälsan och gemenskapen. Sådana initiativ visar att kultur inte bara är något vi tar del av, utan ett kraftfullt verktyg för att göra vårt samhälle mer mänskligt, säger Helene Zeland Bodin (C), ordförande i kulturnämnden, Region Uppsala.

Varje träff kretsar kring ett särskilt tema såsom kroppen, vänner eller att hjälpa varandra. Dansa tillsammans har hämtat inspiration av projektet Hjärtvärme i Sollentuna där yrke var ett populärt tema där de äldre fick berätta om sina liv och vad de ägnat sig åt, och barnen fick berätta om sina yrkesmässiga ambitioner.

-Det är inte självklart att barn har äldre omkring sig, eller att äldre har barn omkring sig. Projekt som detta, som överbryggar generationsgränser, lär oss om livet och om vad det innebär att vara människa, säger Sara Krondahl, strateg för området Kultur för hälsa vid Region Uppsala.

En förhoppning är att verksamheterna och människorna som möts i Dansa tillsammans ska finna varandra och fortsätta mötas efter projektets avslut, till exempel med högläsning och Luciatåg.

-Vi hoppas att kontakten över generationerna ska fortsätta och även att metoden ska leva vidare i länet och kanske även omfatta fler målgrupper som möts genom dansen, säger Annika Eklund, kulturdirektör, Region Uppsala.

Projektet äger rum inom ramen för uppdraget kring kultur för hälsa som Region Uppsalas kulturnämnd beslutat om.

Träffarna i Knivsta kommun inleddes i september och inleds i Uppsala den 3 oktober.

Kommande träffar:

Uppsala: 3 okt, 10 okt, 17 okt samt 24 oktober, centralt i Uppsala.
Knivsta: 11 okt, 18 okt, 25 okt samt 8 nov på Estrids gård.
I Östhammar inleds träffarna i vecka 48.

Helene Zeland Bodin (C)
Ordförande i kulturnämnden