Uppsnabbat från sjukhusstyrelsen den 21 oktober

2024-10-21 Nyheter

Beredskap för patienter från krigszoner och katastrofområden ska utredas
Region Uppsala ska utreda möjligheten att ta emot patienter från krigszoner och katastrofområden. Det beslutade sjukhusstyrelsen.

Utgångspunkten för mottagandet är att Region Uppsala bistår med sjukvård efter att beslut har fattats på nationell nivå. Avsikten är att sjukvården i Region Uppsala ska vara beredd att snabbt kunna ta emot svårt skadade och sjuka patienter.

Utredningen ska även ta upp möjligheterna för verksamheter i Region Uppsala att skänka sjukvårdsutrustning och förbrukningsvaror till nödställda i krigszoner.

Vidare ska en utvärdering göras av hur mottagandet av krigsskadade patienter från krigszoner har fungerat hittills

Utredningen och utvärderingen ska redovisas för sjukhusstyrelsen senast i februari.

Oförändrad årsprognos för Akademiska
Efter september månad ligger årsprognosen för Akademiska sjukhuset kvar på minus 1, 165 miljarder kronor, samma som föregående månad. Det framgår av månadsrapporten till sjukhusstyrelsen. Årsprognosen för Lasarettet i Enköping ligger på minus 25 miljoner kronor. Sjukhusstyrelsens egen verksamhet har en årsprognos på plus 28 miljoner kronor.

Ortopedi och handkirurgi upphandlas på nytt
Sjukhusstyrelsen beslutade att initiera en upphandling av ortopedi och handkirurgi för 2026 till 2028, med möjlighet till två års förlängning. Sjukhusstyrelsens nuvarande budget för avtalet är 90,4 miljoner kronor per år. Under 2023 stod de privata vårdgivarna för en tredjedel av operationerna inom ortopedi och handkirurgi i Uppsala län.