Nytt kallelsesystem ska få fler kvinnor att ta cellprov för livmoderhalscancer

2024-09-24 Pressmeddelande

Nu får kvinnor i Uppsala län en bokad tid för att ta cellprov för livmoderhalscancer. Med det nya upplägget hoppas man att fler ska nappa på erbjudandet att testa sig för livmoderhalscancer.

Neil Ormerod (V), sjukhusstyrelsens ordförande

Täckningsgraden för cellprovtagning har i flera år legat lägre i Uppsala län jämfört med i andra delar av Sverige. 2023 deltog 68.3 procent av kvinnorna i åldrarna 23-70 år i Uppsala län i provtagningen. Riksgenomsnittet låg på 77.7 procent.

– Det är bokstavligen livsviktigt att så många som möjligt deltar i provtagningen. Därför är det bra att vi nu har tagit det här steget. Det är lättare att gå till en förbokad tid än att man själv ska ta kontakt och boka en tid, säger Neil Ormerod (V), ordförande i sjukhusstyrelsen.

Det nya kallelsesystemet har förändrat och förenklat flera moment i screeningen för livmoderhalscancer. Tidigare fick kvinnor kallelse med instruktioner om att själva boka en tid för gynekologisk cellprovtagning, vilket ofta ledde till uteblivna provtagningar. Nu får kvinnorna en bokad tid direkt.  Det har också blivit enklare att boka om sin tid, om den inte passar. Tidigare krävdes det ett telefonsamtal till mottagningen. Nu ligger bokningen på 1177, där man själv kan gå in och ändra den.

– Med den nya kallelsemetoden hoppas vi kunna öka antalet cellprovtagningar och därmed tidigt upptäcka och förebygga livmoderhalscancer. Vi kan nu också följa varje kvinnas specifika behov och risknivåer mer noggrant i det nya kallelsesystemet, säger Birgitta Segeblad, mödrahälsovårdsöverläkare vid Region Uppsala.

En annan fördel är att fler moment har automatiserats och därmed behöver personalen lägga mindre tid på administration.

– Barnmorskorna får bättre arbetsmiljö och mer tid till patienterna. Det här är verkligen en stor förbättring för screeningverksamheten, säger Birgitta Segeblad.

Birgitta Segeblad, mödrahälsovårdsöverläkare Akademiska sjukhuset, 018-611 57 93
Neil Ormerod (V), regionråd och ordförande sjukhusstyrelsen, tel 018-617 09 41

Neil Ormerod (V), sjukhusstyrelsens ordförande