Region Uppsala först i landet med kampanj för psykisk hälsa

2024-09-09 Pressmeddelande

Som första region i landet genomför Region Uppsala under hösten kampanjen "För livets alla" för att öka kunskapen om psykisk hälsa. Målet med kampanjen, som inleds 10 september, är att etablera begreppet psykisk hälsa bland unga i Uppsala län och öka kunskapen om vad man själv kan göra för att stärka och förbättra sitt psykiska mående.

Region Uppsala är först i landet med en kampanj för psykisk hälsa. Foto: Region Uppsala

– Psykisk hälsa måste prioriteras lika högt som fysisk hälsa. För att stärka den mentala folkhälsan är det avgörande att öka kunskapen om hur man bäst tar hand om sin mentala hälsa i alla åldrar. Därför är jag stolt över att Region Uppsala nu är först i landet med att lansera den här typen av kampanj, säger Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande.

Målgruppsanalyser visar att många saknar kunskap om hur man stärker och bibehåller sin psykiska hälsa. Kampanjen ska bidra kännedom om begreppet psykisk hälsa och att man kan vända sig till Folkhälsomyndigheten och UMO.se för att få veta mer om vad som påverkar psykiskt mående samt vad man själv kan göra för att må bättre.

– Genom kampanjen hoppas vi att fler unga tar del av information och praktiska verktyg som de kan använda för att stärka kunskap, förståelse och färdigheter för att öka sitt välbefinnande och stärka sin motståndskraft mot psykisk ohälsa. Det kan också hjälpa till att skapa förståelse för hur psykisk ohälsa kan ta sig uttryck, hur man kan stödja någon som inte mår bra eller veta när och hur man söker stöd och hjälp om det behövs, säger Emma Manner, strateg psykisk hälsa, region Uppsala.

30 procent av befolkningen och 40 procent i åldersgruppen 16–19 år anser att deras förmåga att sätta ord på sina känslor är ganska eller mycket dålig. Undersökningar visar också att en fjärdedel i åldersgruppen 16–19 år och 80–89 år anser att deras förmåga att söka information om psykisk hälsa är ganska eller mycket dålig. Andelen män är dubbelt så hög jämfört med andelen kvinnor.

Kampanjen inleds på internationella suiciddagen den 10 september och avslutas på Världsdagen för psykisk hälsa den 10 oktober. Kampanjen ska bland annat att visas i UL-trafiken, på gymnasieskolorna i länet, på vårdcentraler, ungdomsmottagningar, hos Folktandvården och stortavlor i Gränby.

–Vi vill nå ut så brett som möjligt och kampanjfilmerna ska även visas på fotbollslaget Sirius hemmamatcher under hösten, säger Emma Manner.

Regionstyrelsen har beslutat om två strategier för förbättrad psykisk hälsa 2030, en är riktad till barn och unga och en till vuxna. Inom ramen för strategierna finns ett delmål om ökad kunskap om psykisk hälsa. Detta är också ett identifierat och prioriterat område i den nya nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention framtagen av 26 myndigheter.

Inom ramen för uppdraget har man gjort en omfattande kartläggning och upprättat ett samarbete med bland annat SKR, Folkhälsomyndigheten, Inera/1177.se och UMO.se samt länets kommuner och Uppsala universitet. För att sprida arbetet till fler regioner, har SKR har skapat en nationell arbetsgrupp, där Region Uppsala är en pilotregion.

Kampanjen bekostas av statliga medel.

Länkar

Emma Manner
Strateg psykisk hälsa, Region Uppsala
emma.manner@regionuppsala.se