Uppsnabbat från vårdstyrelsen 30 september

2024-09-30 Nyheter

Barnmorskor ska träffa fler gravida

Region Uppsala skärper kraven på hur många gravida som varje barnmorska ska träffa. Tidigare har det funnits ett riktvärde, men nu införs ett krav om att varje barnmorska ska träffa minst 40 gravida per år. Syftet med förändringen är att man vill säkerställa att barnmorskorna träffar tillräckligt många för att kunna upprätthålla kompetensen och en god kvalitet i verksamheten.

Förändringen görs genom en justering i förfrågningsunderlaget för barnmorskemottagningar för 2025. Förfrågningsunderlaget styr villkoren för barnmorskemottagningar, familjecentraler och ungdomsmottagningar som arbetar på uppdrag av Region Uppsala, både privata och Region Uppsalas egna verksamheter.

En annan förändring är ungdomsmottagningar ska kunna erbjuda digitala besök som komplement till fysiska besök. Det ska också finnas möjlighet att boka tid via 1177.

Vårdstyrelsen fastställde LOV barnmorskemottagning med tilläggsåtagande familjecentral och ungdomsmottagning 2025.

Nytt avtal om läkaruppdrag i kommunal hälso- och sjukvård

Vårdstyrelsen fastställde ett nytt avtal om läkaruppdrag i kommunal hälso- och sjukvård i Uppsala län.

Tidigare har det varit praxis att endast boende på särskilt boende för äldre och personer som vistats på korttidsplats har fått organiserad, samverkande läkartillsyn. Nu blir det tydligt att även patienter inom socialpsykiatri, LSS-boenden och personer som behöver vård i hemmet omfattas. Syftet med förändringen är att säkerställa en jämlik vård och att samverkan mellan region och kommuner ska bli bättre.

Beslutet förutsätter att avtalet godkänns av alla avtalsparter.

Länkar