Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Regionen köper mark för tågdepå i Fullerö
Regionfullmäktige har fattat beslut om att köpa 23 hektar mark i Fullerö för att på sikt kunna bygga en tågdepå. Kostnaden för köpet är 40 miljoner kronor. När bygget av tågdepån ska börja är inte beslutat.
Utbyggnaden till fyra järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm möjliggör för en utökning av tågtrafiken. Med det följer behov av utökad depåkapacitet i nära anslutning till spåren för uppställning och underhåll av fordon. Beslutet att köpa mark i Fullerö ska därför ses som ett strategiskt förvärv för framtiden för en eventuell ny tågdepå.
- Tillräcklig depåkapacitet är en viktig pusselbit för en effektivt och väl fungerande tågtrafik, vilket är målet för utbyggnaden av fyrspår till Stockholm. Genom att säkra mark skapar vi möjlighet för en tågdepå som kan möta framtida behov, säger Helena Proos (S), ordförande i regionstyrelsen.
Något beslut om att bygga depån i Fullerö finns inte, men i Regionplan och budget 2025–2027 slår man fast att en tågdepå i länet ska utredas som en förutsättning för att utveckla tågtrafiken.
- Uppsala är Sveriges fjärde stad med omfattande tågtrafik redan idag. En modern tågdepå i närområdet skulle kunna möta kraven från en utbyggd tågtrafik där betydligt fler tåg kommer att trafikera spåren i Uppsala län och övriga Mälardalen, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
Region Uppsala har i flera år utrett var det är lämpligt att bygga en tågdepå och har kommit fram till att Fullerö, norr om Uppsala, skulle vara en bra plats. 2024 inledde regionen förhandlingar med markägare i området om att köpa mark.
Det handlar framför allt om privata markägare, men även Uppsala kommun och fastighetsbolag äger mark i det utpekade området. Beroende av hur tågdepån utformas kan markbyte med Uppsala kommun bli aktuellt.
Uppförandet av en ny depå förutsätter ett gemensamt beslut av samtliga sex regioner som äger Mälardalstrafik.
Kontakt
Jenny Lundström (MP)Ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala018-617 03 13Damian Riveira LinaresPolitisk sekreterare socialdemokraternadamian.riveira.linares@regionuppsala.se072-209 01 32Maria HasselgrenPresschef, Trafik och samhällemaria.k.hasselgren@regionuppsala.se+46722024864