Uppsnabbat från regionfullmäktige den 12 februari

2025-02-12 Pressmeddelande

Avgiftsfria vaccinationer för personer som anses ha otillräckligt grundskydd mot mässling, röda hund, difteri, stelkramp, polio och kikhosta

Regionfullmäktige beslutade att Region Uppsala ska införa avgiftsfri vaccination mot mässling, röda hund, difteri, stelkramp, polio och kikhosta för alla, oavsett ålder, som vid medicinsk bedömning anses ha otillräckligt grundskydd.

Regioner är enligt smittskyddslagen skyldiga att erbjuda personer vaccinationer mot smittsamma sjukdomar enligt nationella vaccinationsprogram för att förhindra spridning av dessa sjukdomar i befolkningen. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att samtliga i befolkningen ska ha ett grundskydd mot bland annat mässling, röda hund, difteri, stelkramp och polio. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) beslutade i maj 2022 att rekommendera regionerna att erbjuda vaccination kostnadsfritt för alla oavsett ålder som vid medicinsk bedömning anses ha otillräckligt skydd mot de sjukdomarna.

Dessa sjukdomar ingår i det nationella barnvaccinationsprogrammet som har en mycket hög täckningsgrad i Sverige, drygt 93 procent. Vaccinationerna är avgiftsfria för barn och ungdomar upp till 18 års ålder, medan avgifter tas ut för vuxna. Personer som kommer till Sverige som migranter från länder som inte har samma nationella barnvaccinationsprogram kan ha ett otillräckligt grundskydd mot sjukdomarna. Det finns även ett mindre antal vuxna personer som är födda i Sverige som kan ha ett otillräckligt grundskydd. Uppskattningsvis är det cirka 300–500 individer per år som är aktuella för grundvaccination.

Beslutet gäller inte vuxna människor som redan erhållit grundskyddet via det nationella barnvaccinationsprogrammet och som senare i livet vill få påfyllnadsdoser.

(M), (KD), (L) och (SD) reserverade sig mot beslutet.

(M), (L), (KD) och (SD) kom också med tilläggsyrkandet att vårdstyrelsen skulle få i uppdrag att att skyndsamt fastställa ersättning och organisation för genomförande. Fullmäktige röstade ned tilläggsyrkandet.

Region Uppsala köper mark i Fullerö för framtida tågdepå

Regionfullmäktige beslutade att mark i Fullerö ska förvärvas till ett totalpris om 40 miljoner kronor. Region Uppsala ska också fortsatt verka för att förvärva ytterligare mark inom området till samma förvärvspris. Marken ska användas för byggandet av en tågdepå.

Järnvägssystemet i länet kommer att byggas ut och leda till en framtida utökning av tågtrafiken, därmed finns ett ökat behov av tågdepåkapacitet. En lämplig placering för en kommande tågdepå är i Fullerö, norr om Uppsala. En fordons- och depåutredning pågår hos Mälardalstrafik som ska ligga som grund för kommande beslut om tågdepå. Markförvärvet ska ses som ett strategiskt förvärv för framtiden.

Total markareal som Region Uppsala kan förvärva i första hand bedöms till cirka 23 hektar. Markbehovet för depån beror på hur depån utformas och omfattning av olika faciliteter varför fortsatta förhandlingar med fler potentiella säljare kan vara aktuellt.

Nästa steg i bygget av spårvagnsdepå för Uppsala spårväg

Region Uppsala har enligt samverkansavtalet med Uppsala kommun som omfattar genomförandet av Uppsala spårväg, ansvar för att bygga och finansiera en spårvagnsdepå. Regionfullmäktige fattade i april 2022 beslut om att genomföra ett programarbete för en spårvagnsdepå. Programarbetet är nu genomfört och nästa steg är beslut om att gå vidare till genomförandefas. Beslut om detaljplan över depåområdet behöver vinna laga kraft innan en depå kan uppföras på marken.

Regionfullmäktige fattade vid sitt möte beslutet att investeringsprojektet spårvagnsdepå Uppsala spårväg ska övergå i genomförandefasen, under förutsättning att detaljplanen för depån är lagakraftvunnen. Den totala investeringsutgiften får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor. Förberedande arbete och bygghandlingsprojektering, som ingår i genomförandefasen, får utföras till en kostnad om maximalt 60 miljoner kronor, även om inte detaljplanen för depån är lagakraftvunnen.

Överklagandeprocessen kan dra ut på tiden, därför är beslutet om genomförande villkorat att detaljplanen vinner laga kraft. De förberedande arbetena och bygghandlingsprojekteringen innebär arbeten i genomförandefas och att regionen ingår avtal med entreprenören om delar av genomförandefasen i projektet. Avtalet med entreprenören bedöms gå att avbryta om vissa villkor uppfylls, till exempel att detaljplanen och byggnadslov för depån inte godkänns av berörda myndigheter.

Markförvärv och köpeavtal hanteras i ett separat ärende. Investeringsprojektet beräknas vara färdigställt och kunna tas i bruk från år 2029. Tidsplanen kan dock till exempel komma att påverkas av att överklagandeprocessen gällande detaljplanen drar ut på tiden.

(KD) och (SD) reserverade sig mot beslutet.

Förändring av regelverk för omställningsstöd och pension för förtroendevalda politiker

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) beslutade den 18 oktober 2024 att förändra regelverket för förtroendevalda politikers omställningsstöd och pension. Det ska följa samma nivå för pensionsavgifter som det tjänstepensionsavtal som gäller för anställda inom kommuner och regioner. Det helt avgiftsbestämda pensionsavtalet har pensionsavsättningar om 6 procent respektive 31,5 procent, vilket är högre än i det tidigare systemet.

Pensionsavsättning enligt det nya systemet kommer inom Region Uppsala att gälla retroaktivt från och med den 1 januari 2023.

Genomförande av investeringsprojektet om lokaler för PCI och arytmi samt ombyggnad av lokaler vid Akademiska sjukhuset för hjärtmottagning och klinisk fysiologi

De kateterburna behandlingsmöjligheterna av hjärtsjukdomar, interventionell kardiologi, utvecklas snabbt. Inom hjärtsektionen på Akademiska sjukhuset behandlas kranskärlssjukdom med ballongvidgning (PCI), olika hjärtrytmrubbningar samt olika klaffel. I takt med att metoderna utvecklas, och befolkningen ökar och blir äldre, ökar även behoven av ingrepp. Verksamheten på Akademiska sjukhuset disponerar för närvarande fyra interventionslaboratorium i föråldrade lokaler varför ett projekt har inletts för att utreda långsiktigt hållbara lokallösningar. Region Uppsalas berörda styrelser och nämnder, samt regionfullmäktige, har tidigare fattat en serie beslut som drivit projektet framåt.

Vid sitt möte beslutade regionfullmäktige att investeringsprojektet om lokaler för PCI och arytmi samt ombyggnad av lokaler vid Akademiska sjukhuset för hjärtmottagning och klinisk fysiologi ska gå vidare till genomförandefas. Den totala investeringsutgiften får uppgå till högst 435 814 000 kronor. Engångskostnader för rivning och utrangering av befintliga anläggningar godkändes och får uppgå till högst 12 900 000 kronor.

Det genomförda programarbetet har ett förslag på modulhus för PCI- och arytmiverksamhet med totalt sex interventionslaboratorier med renhet anpassad för implantationer, en ambulansangöring samt en sammanlänkande luftbro mellan modulhus och ingång 50-huset, och renovering och anpassning av plan 2, 4 och 5 av ingång 35 för hjärtmottagning och klinisk fysiologi.

Genomförande av modulbyggnad beräknas pågå från tredje kvartalet 2025 till tredje kvartalet 2026 och renoveringen av ingång 35 under tredje kvartalet 2026 till tredje kvartalet 2027.

Region Uppsalas långtidsprognos 2025–2034

Regionfullmäktige har vid sitt möte mottagit informationen om Region Uppsalas långtidsprognos för 2025–2034 och lagt den till handlingarna.

Region Uppsalas verksamhet omsätter årligen 24 miljarder kronor. Det motsvarar 10,2 procent av Uppsala läns bruttoregionalprodukt (BRP). Befolkningsutveckling, medicinteknisk utveckling och andra stora samhällsförändringar har stor påverkan på efterfrågan på regionens tjänster och därmed de finansiella förutsättningarna. För att kunna fatta strategiska beslut som främjar kostnadseffektivitet tas en långtidsprognos fram som visar hur både de finansiella förutsättningarna för, och efterfrågan på, vår verksamhet förväntas utvecklas.

Baserat på budget år 2025 beräknas resultatet i långtidsprognosen år 2034 uppgå till minus 0,5 miljarder kronor. Det innebär ett gap mot Region Uppsalas resultatmål med 1,0 miljarder kronor. I ett scenario med högre kostnadsnivå än budget 2025 skulle resultatet år 2034 uppgå till minus 2,3 miljarder kronor. Det motsvarar ett gap mot resultatmålet på 2,8 miljarder kronor jämfört med det finansiella målet.

Sammanfattande iakttagelser i långtidsprognosen är att:

  • Omfattande besparingsåtgärder krävs för att Region Uppsalas underskott inte ska stiga.
  • Det finns inte en lösning för att nå en ekonomi i balans utan att det krävs en kombination av flera större och omfattande åtgärder.
  • Potentiellt högre investeringsnivåer rörande vårdbyggnader och spårväg kommer försämra resultatet ytterligare och öka behovet av extern finansiering.
  • Demografisk utveckling och ökade kostnader leder till ett växande gap mellan resurser och önskvärd produktion av hälso- och sjukvård.
  • Medarbetarna är Region Uppsalas viktigaste resurs, inte minst för att möta kommande produktionsökningar, samtidigt som personalkostnadernas utveckling har stor betydelse för att nå en ekonomi i balans.
  • Kollektivtrafiken står inför ett utmanande läge, kostnadsmässigt och framkomlighetsmässigt, i och med stora infrastruktursatsningar såsom byggnation av spårvägen i Uppsala, ombyggnad av Uppsala C och Fyrspårsprojektet.

Avslag på motion om att förlänga Bålstapendeln till Grillby och Enköping

Peter Ring (SD) föreslog i en motion att regionfullmäktige aktivt ska arbeta för att förlänga Bålstapendeln till Grillby och Enköping. För att det ska blir verklighet föreslog han att man ska inleda samtal med Region Stockholm om hur projektet ska genomföras och finansieras, samt inleda eller intensifiera kontakt med Trafikverket med syfte att tidigarelägga projektet i deras långsiktiga investeringsplan.

(SD) yrkade på återremiss, vilket avslogs av regionfullmäktige.

Regionfullmäktige beslutade att avslå motionen.

Svar på motion om gupp i Uppsala

Malin Sjöberg Högrell (L) lämnade in en motion om gupp i Uppsala. I motionen gjorde hon följande förslag:

  1. att Region Uppsala utreder vilka farthinder som kan tas bort utan att försämra trafiksäkerheten.
  2. att Region Uppsala ställer krav på Uppsala kommun att ta bort de farthinder som inte lever upp till kraven över adekvat utformade farthinder.
  3. att Region Uppsala inför vite gentemot Uppsala kommun för farthinder som leder till ökade skador på bussar och inställda turer.
  4. att Region Uppsala inför möjlighet till körstopp på sträckor där bussar går sönder, chaufförer skadas, eller där arbetsmiljön är för dålig.
  5. att regionen måste få större inflytande över planering och utformning av infrastrukturen med hänsyn tagen till busstrafik.

Regionfullmäktige avslog motionens tredje förslag och beslutade att de övriga punkterna ska anses besvarade, med hänvisning till att Region Uppsala har ett etablerat samarbete med både Uppsala kommun och Gamla Uppsala buss (GUB) när det gäller planering av infrastruktur såsom busshållplatser och framkomlighetsrelaterade åtgärder.

(KD), (L) och (SD) reserverade sig mot beslutet.

Avslag på motion om färdmedelsneutral resepolicy

I en motion föreslog Björn-Owe Björk (KD) att Region Uppsalas resepolicy revideras för att göra den mer färdmedelsneutral, för att flyg ska kunna väljas när det är det mest effektiva och socialt hållbara alternativet. I motionen argumenterar Björk för att en mer färdmedelsneutral policy skulle stärka Arlandas konkurrenskraft. Arlanda är en viktig transportknutpunkt och spelar en central roll för tillväxt och utveckling i Uppsala län och Mälardalen.

I svaret konstateras att en resepolicy som styr mot mer hållbara alternativ, såsom tåg och buss, är avgörande för att minska regionens klimatpåverkan och uppnå våra klimatmål. Region Uppsalas nuvarande resepolicy med tillämpningsföreskrifter syftar till att minimera koldioxidutsläppen genom att prioritera hållbara resval, särskilt för kortare resor under 55 mil där alternativa transportsätt är effektiva och tillgängliga. Nuvarande policy innebär inte ett förbud mot flygresor, utan att flyg ska undvikas om det finns alternativa och mer hållbara transportmedel tillgängliga.

Utifrån detta svar avslog regionfullmäktige motionen. (KD), (M), och (SD) reserverade sig mot beslutet.

Avslag på motion om uppdatering av Region Uppsalas resepolicy

Emilie Orring (M) och Cecilia Linder (M) föreslog i en motion att Region Uppsalas resepolicy uppdateras för att ge flyget bättre förutsättningar, med argumentet att nuvarande policy begränsar flygresor och därmed hämmar flygets konkurrenskraft och klimatomställning. Flyget spelar en viktig roll för Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft.

I svaret gavs samma argumentation som till motionen ovan, med ett tillägg kring flygets klimatomställning: Omställningen till ett mer miljövänligt flyg är nödvändig och pågående, men den bör inte ske på bekostnad av klimatet här och nu. Genom att minska antalet flygresor för kortare sträckor, där alternativ finns, kan Region Uppsalas omedelbara klimatpåverkan minskas samtidigt som regionen stöder en långsiktig omställning av flyget.

Mot bakgrund av detta avslog regionfullmäktige motionen. (KD), (M), och (SD) reserverade sig mot beslutet.

Motion om analogt arbete besvarad

Alexander von Uckermann (SD) föreslog i en motion att Region Uppsala ökar sin robusthet vad gäller analogt arbete för att vara förberett för kris eller krig. Regionen bör därför i så stor utsträckning som möjligt säkerställer att all samhällskritisk verksamhet kan utföras analogt, att det finns rutiner och system för detta och att all samhällskritisk personal regelbundet och årligen övas i analogt arbete.

Regionfullmäktige beslutade att anse motionen besvarad med hänvisning till att det inom Region Uppsalas samtliga förvaltningar pågår ett strukturerat arbete med att utveckla och implementera avbrottsplaner, så att prioriterad verksamhet kan fortsätta bedrivas, så långt rimligt möjligt, vid kriser som påverkar viktiga digitala system. Regionfullmäktige har antagit ett program som fastslår att Region Uppsala vid utgången av 2026 ska ha förmåga att, under pågående samhällsstörning, bedriva samhällsviktig verksamhet i 90 dagar. Arbetet följer föreliggande standard, beprövad erfarenhet och vedertagen praxis.

(SD) reserverade sig mot beslutet.

Motion om att förbättra ledsagning återremitterad

Veronica Mattson (SD) föreslog i en motion att det ska finnas en generell möjlighet att boka ledsagning till Region Uppsalas vårdinrättningar. Bokningen ska ske via telefon samt via ett digitalt bokningssystem. Ledsagning ska finnas tillgängligt dygnet runt. Man ska också kunna få ledsagning för att besöka anhörig som är inlagd på sjukhus.

Av svaret framgick att ledsagning i dag sker dagtid vid Akademiska sjukhuset och Lasarettet Enköping av värdar från Röda Korset. Region Uppsala har avtal med Röda korset för detta. Vid Akademiska sjukhuset finns patienttransport för ledsagning att tillgå dygnet runt, efter beställning. Beställningen hanteras i ett digitalt system. Den som har sjukresa med taxi beviljat, kan få ledsagning in till mottagningen och därefter är det mottagningens eller vårdcentralens uppdrag att möta patienten i väntrummet. Sjukhusstyrelsen beslutade i verksamhetsuppdrag och budget 2025 att Akademiska sjukhuset och Lasarettet i Enköping får ett uppdrag att arbeta med att förbättra ledsagning för synskadade. Ledsagning för att besöka anhörig som är inlagd på sjukhus är inget ansvar för hälso- och sjukvården, men Akademiska sjukhuset arbetar med att kunna erbjuda ledsagning till förälder med synskada för att besöka sitt minderåriga barn samt för att besöka anhörig som är i terminal- eller intensivvård.

(M) och (SD) yrkade på återremiss till regionstyrelsen, vilket regionfullmäktige godkände.

Interpellationer och frågor besvarade

Vid regionfullmäktiges sammanträde hölls interpellationsdebatt i följande ämnen:

  • Närvårdsplatser i Enköping
  • Kvinnors rätt till en jämlik och säker vård
  • Sparåtgärder inom psykiatrin på Akademiska sjukhuset

Interpellationerna och svaren finns att ta del av i handlingarna till sammanträdet, se länk nedan.

Länkar