Fålhagens vårdcentral startar patientråd

2025-11-11 Pressmeddelande

För att ge patienterna inflytande och delaktighet startar Fålhagens vårdcentral ett patientråd. Tillsammans med verksamhetschefen Mattias Sjöberg kommer tio patienter i åldrarna 36 till 86 år att regelbundet träffas för att bida med tankar om vad de önskar av vårdcentralen och den nära vården.

Mattias Sjöberg, verksamhetschef Fålhagens vårdcentral

Mattias Sjöberg, verksamhetschef Fålhagens vårdcentral

– Idén uppstod efter att jag varit på en föreläsning som jämförde svensk sjukvård med internationell. Där framkom att Sverige har goda resultat på de flesta parametrar utom patientmedverkan. Internationellt är det mer förekommande med vårdcentraler som har en grupp patienter knutna till sig och som representerar sin vårdcentral. Jag vill testa det hos oss också eftersom det ligger i linje med en nära och patientcentrerad vård, säger Mattias Sjöberg, verksamhetschef för Fålhagens vårdcentral.

Patientinflytande finns med både i Region Uppsalas styrdokument och i lagstiftning. I hälso- och sjukvårdslagen står det bland annat att det ska finnas möjlighet till inflytande i planering av vård och omsorg för patienten.

– Det finns alltså stöd för att det ska finnas delaktighet och möjlighet att vara med och påverka, även om det inte nödvändigtvis måste ske via ett patientråd. Det känns dock som ett klokt sätt att testa det på, förklarar Mattias.

Tio invånare i blandade åldrar har anmält sig till patientrådet och kommer att bidra med åsikter och kompetens kring hur de vill att en vårdcentral ska fungera utifrån deras patientperspektiv. Det kan handla om tankar kring hur verksamheten planeras till hur kommunikationen med patienterna sker.

– Naturligtvis styrs vi av befintliga riktlinjer men för oss handlar det om att hitta en arena där båda kunskapsfälten finns, dels vårdcentralens, dels invånarens. Det är viktigt att vi för en dialog och jag tror vi har mycket att vinna på att samspela så att vi inte bara fastnar i vårt eget perspektiv, resonerar Mattias.

Förhoppningen är att patientrådet ska finnas under en lång tid framåt med målet att kunna driva utvecklingsfrågor och bidra till att göra verksamheten ännu bättre.

Rådet har haft ett första uppstartsmöte och Mattias beskriver det som en succé.

– Det gick fantastiskt bra. Det är ett så härligt gäng som anmält sig och jag upplever att vi direkt kände oss trygga med varandra. Det här ligger helt i linje med hur vi vill jobba; nära patienten, avslutar Mattias.

Kontakt

Mattias Sjöberg, verksamhetschef Fålhagens vårdcentral, tel 018-611 02 00, e-post Mattias.sjoberg@regionuppsala.se

Bilder

Mattias Sjöberg, verksamhetschef Fålhagens vårdcentral

Mattias Sjöberg, verksamhetschef Fålhagens vårdcentral

Ladda ner bild