Inspelad föreläsning om att minska vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens

2024-09-19

Välkomna att se denna föreläsning från Region Uppsalas lokala arbetsgrupp för vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens (LAG VRI ABR) . De presenterar sitt arbete med att minska vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens.

LAG VRI ABR består av representanter från regionens samtliga vårdförvaltningar, kommunal vård- och omsorg samt expertkompetenser inom området. Föreläsningen har tidigare presenterats nationellt och nu ges ni möjlighet att få ta del av arbetet som gjorts i Region Uppsala.

Presentationen genomfördes av Jakob Morén och Pip Engkvist från vårdhygien och Jenny Kostov Kanebjörk, processledare LAG VRI och ABR, från smittskyddsenheten och strama.

De delar med sig av erfarenheter, vilka hinder som har funnits och vad som har fungerat bra med fokus på LAG VRI ABR:s följande uppdrag:

• GAP- analys och identifiera oönskade variationer och bristande kvalitet inom region och länets kommuner. Utifrån resultat ge förslag till förbättringsåtgärder.
  • Initiera, stödja och samordna aktiviteter för implementering av kunskapsunderlag av nya regionala riktlinjer och rådgivande dokument.

Se föreläsningen här

Hitta på sidan