Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Uppdaterad: Byte av leverantör för centralskanning
Region Uppsala byter leverantör för skanning av olika typer av vårddokument, så kallade restjournaler. Tills den nya leverantören är i gång gäller reservrutin.
I juni 2024 startade en upphandling av skanning. Tre leverantörer deltog och i april 2025 fick den nuvarande leverantören uppdraget. I juli meddelade leverantören att de inte vill skriva nytt avtal eftersom de avslutar sin verksamhet i Norden.
En ny upphandling är genomförd och beslut om tilldelning är fattat. Tills den nya leverantören har kommit igång behöver ni använda reservrutinen som är länkad nedan.
– Vi beklagar situationen och förstår att den oroar och påverkar vården. Samtidigt arbetar vi för en snabb övergång till ny leverantör. Vårt mål är att minimera risker och störningar i vården och andra verksamheter. Vi kommer också att informera löpande om vad som händer och hur övergången påverkar dig som medarbetare, säger biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör Randi Graungaard.
I slutet av denna vecka vet vi om tilldelningsbeslutet har överklagats eller inte.
Viktiga datum att ha koll på
- 3 oktober är sista dag då nuvarande leverantör hämtar upp dokument på Akademiska för skanning.
- Mellan 6-8 oktober kommer det vara ett stopp i skanning av restjournaler.
- Från och med torsdag 9 oktober gäller reservrutinen. Då sker skanning internt inom Region Uppsala, vid en tillfällig skanningsenhet på Uppsala Business Par.
- Reservrutinen innebär ett manuellt moment där det skannade materialet kopplas med ett bokningsunderlag i Cosmic och sedan lagras.
- Reservrutinflödet kommer att ta längre tid att genomföra jämfört med nuvarande flöde, därför behöver det göras en prioritering av vilka dokument som ska skannas.
Reservrutinen är en tillfällig lösning som gäller tills en ny leverantör är på plats och det ordinarie flödet fungerar igen.
Observera att bytet av leverantör gäller skanning av vårddokument, så kallade restjournaler, och påverkar inte skanning av fakturor.
Mer information om skanning av material samt reservrutin.
Skannat materialKontakt
Vid frågor eller problem, kontakta support för Medicinsk bild på telefon: 018-611 93 00.