Kända fel i Cosmic efter anslutning Nationella läkemedelslistan, NLL

2025-11-10

Efter anslutning till Nationella läkemedelslistan, NLL finns några kända fel.

Felmeddelande – ”Behandlingsorsak är angivet med ogiltigt kodvärde”

Efter anslutningen till NLL går det inte att förnya recept som innehåller en inaktiverad behandlingsorsak i NKOO.

  • Klicka på knappen ”Ändra ordination” i Utkorgen
  • Välj en ny behandlingsorsak i rullisten
  • Klicka på knappen ”Lägg till och gå till utkorgen”
  • Skicka förskrivningen igen

Dosikonen visas felaktigt med ett tekniskt felmeddelande


När en användare saknar behörighet att se dosstatus ska DOS-ikonen inte visas. Istället visar Cosmic resultatet som ett tekniskt fel och visar DOS-ikonen med ett felmeddelande.

Bild på hur en dosikon visas felaktigt

Leverantören arbetar med att åtgärda felet.

Pascal uthopp fungerar ej från NLL vyn


För att göra uthopp till Pascal använd Pascal-knappen från läkemedelslistan. Kontrollera att rätt patient öppnas i Pascal.

Reminders (SMS) för e-recept fungerar inte

 
Funktionen reminders i Cosmic fungerar inte. Patienten får inget SMS när förskrivning har skett.

Avisering via 1177 fungerar som vanligt.

Felmeddelande kan visas vid förnya förskrivning 


Förskrivaren behöver justera starttiden på ordinationen för att kunna gå vidare.

  • Stäng resultatrutan
  • Klicka på knappen ”Ändra ordination” i Utkorgen
  • Ställ muspekaren över den blå ikonen som visas vid ordinationens starttid
  • Ändra starttiden så att den är efter det datum och tid som anges
  • Klicka på knappen ”Lägg till och gå till utkorgen”
  • Skicka förskrivningen igen

Bilden visar ett felmeddelande, att registreringen misslyckats.

Elektronisk patientjournal