Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Skannat material
I Region Uppsala förs patientjournal digitalt i Cosmic. Trots det kommer det alltid att finnas behov av att även skanna pappersdokument och journalföra dem.
Skanning av material
Skanningen genomförs genom att verksamheten skapar ett streckkodsblad i Cosmic där dokumenten också klassificeras. Materialet lämnas sedan vidare för skanning. Observera att det är ett måste att materialet som lämnas för skanning ha streckkodsblad och levereras enligt rutin.
Skicka till skanning
Hämtning av journaler till den tillfälliga skanningen sker vardagar vid klockan 14.
Verksamheter som saknar internpost kan skicka sitt material direkt till:
Region Uppsala, Uppsala Business Park, Till scanning, Patient och vårdsystemstöd, plan 1, 751 85 Uppsala
Om verksamheten har ”röd postväska” för internpost, som hämtas på morgonen, kan denna användas. Materialet kommer då till hämtningsplats vid ing 230. Skriv på kuvertet: UBP journalskanning.
Reservrutin för skanning av restjournaler
Region Uppsala kommer byta leverantör för skanning av olika typer av vårddokument, så kallade restjournaler. Under en övergångsperiod kommer reservrutiner att gälla för skanning.
- Mellan den 6-8 oktober kommer det vara ett stopp i skanning av restjournaler.
- Från och med torsdag den 9 oktober gäller reservrutin där skanning sker internt inom Region Uppsala vid en tillfällig skanningsenhet (placerad på Uppsala Business Park, UBP).
- Reservrutinen innebär ett manuellt moment där det skannade materialet kopplas med ett bokningsunderlag i Cosmic och sedan lagras.
- Reservrutinflödet kommer att ta längre tid att genomföra jämfört med nuvarande flöde och därför behöver en prioritering ske av vad som ska skannas.
- Reservrutinen är en tillfällig lösning som avvecklas när en ny skannerleverantör finns på plats och flödet finns upprättat.
Vilka restjournaler skannas enligt reservrutinen?
- Endast de restjournaler som akut behöver skannas skickas till skanning enligt reservrutinen. Utgångspunkten är att utebliven skanning påverkar patientens vård.
- Bedömningen av vad som är akut görs i verksamheten.
- Varje förvaltning ansvarar för att ta fram interna reservrutiner för hantering av de restjournaler som inte behöver skannas akut för att säkerställa en patientsäker vård.
OBS!
- Materialet som ska skannas måste vara i A4-format samt ha ett försättsblad från Cosmic.
- Försättsbladet måste innehålla vårdkontakt, det kan inte vara skapat från fliken “Journal utan kontakt”.
- Materialet får inte innehålla gem, häftklamrar eller annat som håller ihop bladen.
Upphämtning av material från och med 9 oktober:
- Samma upphämtningsrutin som tidigare gäller för Akademiska sjukhuset och Lasarettet i Enköping.
- Nära vård och hälsa skickar sitt material med internpost till ingång 230.
- Fastighet och service hämtar materialet på ingång 230 och kör det till UBP för skanning.
- För privata vårdgivare, kontakta Patient och vårdsystemstöd, maggie.nilsson@regionuppsala.se för information om var ni ska skicka restjournaler som akut behöver scannas.
Kontakt:
- Vid frågor eller problem, kontakta support för Medicinsk bild på telefon: 018-611 93 00 (anknytning 19300).
Beställa handlingar från regionarkivet
Kontakt
Vid problem att hitta eftersökt information
Vänd dig i första hand till din vårdsystemsamordnare. I andra hand till EPJ support via Easit självservice.
Om du hittar journaler i Multimediaarkivet som är inskannade på fel patient
Kontakta supporten för Medicinsk bild (ABIS).
Telefon: 018-611 93 00, helgfri vardag 7.45–16.30.
Alternativt via Easit självservice.