Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Skannat material
I Region Uppsala förs patientjournal digitalt i Cosmic. Trots det kommer det alltid att finnas behov av att även skanna pappersdokument och journalföra dem.
Skanning av material
Skanningen genomförs genom att verksamheten skapar ett streckkodsblad i Cosmic där dokumenten också klassificeras. Materialet lämnas sedan vidare för skanning. Observera att det är ett måste att materialet som lämnas för skanning ha streckkodsblad och levereras enligt rutin.
Skicka till skanning (gäller endast till och med 29 september 2025)
Intern adress
Journalskanning
Ingång 85
Akademiska sjukhuset
Extern adress
Azets Document Solutions
JSK
FE 100
751 75 Uppsala
Byte av leverantör
Region Uppsala upphandlar ny leverantör för skanning av material då nuvarande avtal avslutas 30 september. Läs mer om förändringen i nyhet. Med anledning av bytet gäller följande datum:
- Måndag den 22 september är sista dag att skicka dokument med post till Azets för skanning.
- Tisdag den 30 september är sista dag då Azets hämtar upp dokument på Akademiska för skanning.
- Från och med 1 oktober och fram till dess att en ny leverantör är i drift kommer reservrutiner att gälla för hantering av vårddokumentation.
Beställa handlingar från regionarkivet
Kontakt
Vid problem att hitta eftersökt information
Vänd dig i första hand till din vårdsystemsamordnare. I andra hand till EPJ support via Easit självservice.
Om du hittar journaler i Multimediaarkivet som är inskannade på fel patient
Kontakta supporten för Medicinsk bild (ABIS).
Telefon: 018-611 93 00, helgfri vardag 7.45–16.30.
Alternativt via Easit självservice.