Första gången du loggar in

Så loggar du in

Surfa in på https://portal.regionuppsala.se
Skriv in ditt användarnamn och lösenord och välj autentiseringsmetod.

Autentiseringsmetoder

E-tjänstekort (SITHS)

Att autentisera sig med sitt E-Tjänstekort (SITHS) kräver att du har en kortläsare ansluten via USB, inbyggt i dator eller i tangentbordet. Saknar du en kortläsare kontakta IT-Supporten.

  1. Stoppa in kortet i kortläsaren och skriv in ditt användarnamn och lösenord samt välj E-tjänstekort i rullningslisten. Klicka på Logga in.
  2. Klicka på certifikatet som behövs för autentiseringen och klicka på ”OK” för att gå vidare.

  3. Skriv in din pin-kod för E-Tjänstekortet (SITHS) och klicka på OK för att slutföra inloggningen.

MobilApp

För att kunna använda denna typ av inloggning så krävs det att du har installerar en applikation på din mobiltelefon. Vi rekommenderar att använda PhenixID Pocket Pass för högre säkerhet men det ska fungera med en OATH kompatibel TOKEN app till exempel Google Authenticator. Dessa applikationer laddas ner från Google Play eller AppStore.

  1. Skriv in ditt användarnamn och lösenord och välj Engångskod via Mobilapp i rullningslisten.

  2. Skriv in koden som står i mobilappen och klicka på ”Skicka” för att slutföra inloggningen.

SMS

  1. Fyll i ditt användarnamn och lösenord och välj Engångskod via SMS i rullningslisten. SMS skickas från LUL-AUTH och ser lite olika ut om det är en iphone eller android telefon

  2. Skriv in koden du fick från LUL-AUTH och klicka på Skicka för att slutföra inloggningen.

Identifiera mottagare

När man har gjort en inloggning första gången kan information om att ”Identifiera mottagare” komma upp om det är från en ny dator eller i en ny webbläsare. Klicka på Identifiera mottagare.

Om en ruta dyker upp "Webbplatsen försöker öppna Citrix Workspace Launcher" bocka i ”Tillåt alltid portal….” och välj Öppna.

När denna ruta dyker upp, klicka på "redan installerat".

Bild som kontrollerar om citrix receiver redan har installerats.

Kontakt