Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
RIS och PACS
RIS är ett informationssystem med stöd för bokning, prioritering och dokumentation av bild- och funktionsmedicinska undersökningar.
RIS:et har även rondfunktionalitet. PACS har stöd för lagring, bildbearbetning och svarshantering av bildmaterial och filer.
RIS och PACS är tätt integrerade med varandra.
Beställningar RIS och PACS
-
Steg 1: beställ behörighet till it-system (barium.se)
Det är chefen som beställer behörighet. Efter beställning får chefen ett mejl om vilken/vilka e-kurser i Pingpong du ska gå. Behörighet får du efter du gått kursen/kurserna.
E-kurserna heter: RIS introduktionsutbildning, RIS och PACS inklusive svarshantering och Introduktionsutbildning.
-
Steg 2: beställ praktisk introduktion för nyanställda (easit.regionuppsala.se)
Närmaste chef anmäler nyanställda till praktisk introduktion i RIS och PACS via Easit.
Introduktionstillfällen
- Anmälan: Senast torsdag veckan innan önskat introduktionsdatum.
- PACS (inklusive RIS), endast för användare som ska svarshantera: Tisdagar klockan 9–11.
- RIS: Onsdagar klockan 14–15.30.
- Vecka 26–33 är introduktionstillfällena begränsade. Skriv dina önskemål i ärendet så kontaktar vi dig.
-
Ändra behörighet (barium.se)
Exempel på ändring av behörighet: användaren ska arbeta på flera sektioner, hantera eftergranskningar och arkiveringar.
-
Övriga beställningar (barium.se)
Exempel: ny remittent, kallelse/brev, forsknings-/projektkod, modalitetsschema och svarsmallar.
Kända fel i RIS och PACS
Aktuella driftstörningar
-
SAS Viya - Servicefönster 21-23/2
2024-02-21 08:00 -
SmiNet - Planerat underhåll
2024-12-06 14:00 -
Public360 - Går ej att skapa nya ärenden i samband med årsskiftet
2024-12-30 15:00 -
Taligenkänning–planerat underhåll tisdag 7 januari klockan 19–23
2025-01-07 19:00 - 2025-01-07 23:00 -
1177 Stöd och behandling - Servicefönster
2025-01-22 17:00 - 2025-01-22 23:00
Support och kontakt
Öppettider support
Telefon: 018-611 93 00 (anknytning 19300).
- Helgfri måndag–torsdag klockan 07.45–16.30.
- Helgfri fredag klockan 07.45–14.
- Helgfria fredagar klockan 14–16.30 tar vi endast emot brådskande ärenden, följ instruktionerna i telefonsvararen.
När supporten har stängt
Vid driftstörningar som inte kan vänta till nästkommande helgfri vardag, kontakta medicinsk teknik, röntgentekniks beredskap.
018-611 96 90 (anknytning 19690).
Ej akuta ärenden via Easit
Ej akuta ärenden anmäler du via Easit, patient- och vårdsystem, medicinsk bild.