Ny Office-version i RIS

2024-05-03

I samband med en uppdatering av Office slutade utskrift av kallelser och svar från RIS att fungera. Samtliga datorer i regionen som har RIS installerat måste ha Office 2019 för att kunna säkerhetsuppdatera enligt regionens policy.

Regionens RIS-system använder sig idag av Word i Office plattformen för hantering och utskrift av kallelser och svar. I samband med en uppdatering av Office slutade utskrift av kallelser och svar från RIS att fungera. Uppdateringen rullades tillbaka på de datorer som hade RIS installerat och ett tillfälligt undantag gjordes på datorerna. Undantaget innebär att datorerna ligger kvar på en äldre version av Office som inte säkerhetsuppdaterats.

Efter dialog med leverantören Philips har vi fått bekräftat att RIS inte fungerar tillsammans med den Office-plattform som är standard i Region Uppsala. Medicinsk bild har tillsammans med Digital arbetsplats testat och beslutat att samtliga datorer i regionen som har RIS installerat måste ha Office 2019 för att kunna säkerhetsuppdatera enligt regionens policy.

Vad innebär bytet till Office 2019?

Outlook klienten kan inte installeras på datorn. Onlineversionen av Outlook (webbmejl) i Microsoft 365 fungerar att använda på datorn.
Teams klienten finns inte på datorn som standard utan måste installeras vid behov. Datorerna kan uppdateras och säkerhetsuppdateras enligt regionens policy. Bytet av Officeversion på RIS datorer pågår till och med vecka 19.