Reklam och samhällsinformation i kollektivtrafiken

Publicerad 7 oktober 2025

Region Uppsala erbjuder reklamytor på busshållplatser under 2026. På sikt planeras även för reklamytor på UL-bussar.

Syftet är att skapa nya intäktskällor som bidrar till att utveckla och förbättra kollektivtrafiken i länet. Genom att använda exempelvis väderskydden vid hållplatser till reklam, hoppas vi både kunna stärka ekonomin och göra resan mer trivsam. Reklamen i kollektivtrafiken ska vara etisk och i linje med våra värderingar och miljöarbete. 

Reklam bidrar även till hur resenärerna upplever resor med kollektivtrafiken. Undersökningar i Stockholm visar att en hög andel resenärer anser att reklam bidrar till att resorna blir trevligare och att restiden upplevs som kortare.

Förberedelser från hösten 2025

Under oktober och november 2025 sätts ljusskåp upp på 100 hållplatser i Uppsala stad. Målet är att en extern aktör ska vara upphandlad senast i februari 2026. Den externa aktören ska ta över ansvaret för både försäljning och underhåll av reklamytorna.

Fram till dess fyller vi själv ljusskåpen med information om vår verksamhet. Det handlar både om att sprida kunskap och att förebygga skadegörelse. Tomma ytor kan inbjuda till klotter och skadegörelse, och skapa en känsla av otrygghet. Därför ska det finnas information på plats redan från start.

Riktlinje för reklam och samhällsinformation i kollektivtrafiken

Riktlinje för reklam och samhällsinformation i kollektivtrafiken inom Region Uppsala antogs av trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i juni 2024. 

Reklamen måste vara i linje med vår värdegrund, vilket innebär att reklam för alkohol, droger, nikotinprodukter (förutom rökavvänjningsprodukter) och spel om pengar inte är tillåten.

I riktlinjen anges att reklam inte får konkurrera med UL:s varumärke och målsättningar. Reklamen får inte innehålla budskap som är direkt eller indirekt riktade mot UL eller kollektivtrafiken i allmänhet.

Leverantören ska följa Riktlinje för reklam och samhällsinformation i kollektivtrafiken inom Region Uppsala.  

Riktlinje för reklam och samhällsinformation i kollektivtrafiken inom Region Uppsala (pdf)

Tillåten reklam

Följande typer av reklam är tillåten:

  • Samhällsinformation: information som är av allmänt intresse och gynnar regionen eller samhället.
  • Event: reklam för kulturella, sociala eller andra arrangemang.
  • Uppmaning till ökat kollektivt resande: reklam som syftar till att motivera fler att resa kollektivt och bidra till minskad miljöpåverkan, vilket är ett kärnvärde för Region Uppsala.
  • Kommersiell reklam: annonsering för kommersiella produkter och tjänster. 

Inte tillåten reklam

Följande typer av reklam är inte tillåtna:

  • Alkohol.
  • Droger.
  • Nikotinprodukter (undantag kan finnas för rökavvänjningsprodukter).
  • Spel om pengar.
  • Reklam får inte innehålla stötande bilder eller budskap som inte är lämpade för en yngre publik.
  • Reklam för fossila bränslen.

Reklam för fossila bränslen tillåts inte

Vi har styrande dokument som beskriver våra mål för minskad klimatpåverkan och användandet av fossilfria bränslen. Målsättningarna innebär att reklam för nedanstående varor och tjänster inte får förekomma:

  • Fordon, varor och produkter som helt eller delvis drivs med fossila bränslen.
  • Bensinstationers annonsering för bensin, diesel eller andra fossila bränslen.
  • Flygtransporter.
  • Charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport. 

Var reklamen kan förekomma

På sikt planerar vi att erbjuda reklamplats både på bussarna och på hållplatserna:

  • I reklamvitriner vid hållplatser.
  • Ombord på bussarna.
  • Utanpå fordonen.

Projektets ämnesområden

  • Samhällsplanering

Kontakt

Nikodemus Kyhlén

Marknadschef