2020 års mottagare av Region Uppsalas dansresidens är utsedda

2020-05-12

För att stötta danskonsten i dessa för fria kulturutövare så svåra tider delar Region Uppsala i år ut två danresidens istället för ett. Årets dansresidens går till koreograferna Dorotea Saykaly och Nicole Neidert.

Sedan 2017 delar Region Uppsala årligen ut ett dansresidens där en koreograf kan arbeta processinriktat under två veckor tillsammans med inbjudna gäster. Mottagarna får ett stipendium om 15 000 kronor samt fritt boende och tillgång till studio under två veckor.

I år blir det alltså två dansresidens och de äger rum veckorna 26 och 27, det ena på Eric Sahlström Institutet i Tobo och det andra i Karlholmsbruk, båda orterna belägna i Tierps kommun. Danskonstnärer från hela Sverige var välkomna att söka och totalt inkom 25 ansökningar. Beslut om mottagare togs i samråd med sakkunniga inom samtida scenkonst.

Dorotea Saykaly

Dorotea Saykaly har varit verksam både som dansare och koreograf i många sammanhang och länder, under senare år framför allt i danskompanierna Dorotea Saykaly. Foto: Sören HåkanlindCompagnie Marie Chouinard i Montreal (2006–2014) och Göteborgs Danskompani (från 2014). Hon har fått många utmärkelser och priser genom åren, till exempel för medverkan i dansfilmer.

Dorotea kommer att bjuda in tre dansare från Göteborgs Danskompani till residenset där hon kommer att utforska det tredelade temat Artificiell intelligens (AI), kloning och människans behov av att skapa och återskapa. Det planerade dansverket har två arbetsnamn: UMWELT, som står för en självcentrerad värld och hur vi förnimmer den, samt HELLO DOLLY, efter fåret som var det först klonade däggdjuret. Frågor kring identitet, frihet och kontroll samt etiska frågeställningar kring vad det innebär att vara människa vidhäftar den tematik hon kommer att arbeta med under sitt residens på Eric Sahlström Institutet i Tobo.

Nicole Neidert

Årets andra residensmottagare, Nicole Neidert, har arbetat som danskonstnär sedan 2012 och hennes verk har framförts på bland annat Skånes Nicole NeidertDansteater, SPIRA Kulturhus, Dansens Hus i Stockholm och Malmö Konserthus. Utöver sina egna projekt arbetar hon även som dansare och har då jobbat med kända koreografer och danskompanier. Nicole vill under residenset göra research och förarbete för ett verk som tar avstamp i hypnos och transtillstånd. Hon och hennes gäst, dansaren Linn Ragnarsson, kommer att ta ut rörelsematerial från olika videodokumentationer av hypnos och transtillstånd som de sedan bearbetar koreografiskt. Nicole menar att det i vår tid finns många tillfällen där vi befinner oss i olika sorters "vardagstrans".

– Det finns något mänskligt men även skrämmande i att bli manipulerad. Varför vill vi, eller vill vi inte släppa kontrollen? Människor gör olika saker för att släppa kontrollen och hamna i transtillstånd, att till exempel titta på film med en djup inlevelse kan leda till transtillstånd. Samtidigt finns mycket rädsla och risker kring att släppa taget om sitt medvetande. Jag är intresserad av motpolerna kring det härliga och det obehagliga i detta och jag är fascinerad av rörelsespråket som uppstår i dessa tillstånd, säger Nicole Neidert.

Eva Forsberg Pejler

Verksamhetsutvecklare dans