Fladdermusen Tor tar besökare på historisk vandring genom Wikområdet

2023-12-01

Region Uppsala har utvecklat en berättelsestig som bjuder in invånarna i länet att utforska och ta del av den rika historien som finns i Wikområdet.

Under året har Region Uppsala arbetat med en berättelsestig om Wiks rika historia. På Wiks slotts julmarknad den 2 december presenteras berättelsestigen i sin helhet. 14 skyltar guidar runt i en slinga som rör sig över slottsområdet, Region Uppsala folkhögskola och Wikparken.

Besökarna får bland annat lära sig mer om fru Ramborg, spöken i barockträdgården, Gustav Vasas belägring av Wik och om gammelträdet Abraham.
Berättelserna har tagits fram av Linn Kierkegaard och illustrerats av Oskar Jonsson i samarbete med Upplandsstiftelsen och Upplandsmuseet. Bland illustrationerna möts besökaren återigen av fladdermusen Tor från boken Tusen nätter blå.

Johannes Ehnsmyr, strateg på Region Uppsala kommenterar satsningen: Att på ett lättillgängligt sätt möjliggöra Wikområdets rika och fantasieggande historia är ett led i att bjuda in fler invånare till området där besökarna får ta del av Wik som en mötesplats för natur och kultur. Förhoppningen är att berättelserna lockar till mer kunskapsinhämtning.

Berättelsestigen är en kort sträcka och vill man ta en längre promenad så bjuder parken på fler slingor där man kan uppleva offentlig konst och parkens rika natur.

Läs mer om berättelsestigen

Johannes Ehnsmyr