Adept och mentor utsedda i mentorskapsprogrammet inom konst

2022-11-22

För andra gången genomför Region Uppsala ett mentorskapsprogram inom konst. Nu har mentor och adept antagits. Mentorskapsprogrammet har som syfte att stödja konstnärer i Uppsala län att utveckla sitt konstnärskap och konstnärliga idéer samt möjliggöra konstnärligt utbyte.

Sigríður Huld Ingvarsdóttir har blivit utsedd till årets adept i mentorskapsprogrammet inom konst. Under tre månader får hon professionellt stöd och rådgivning av konstnären Helena Laukkanen som utsetts till hennes mentor.
Sigríður är utbildad på Akureyri School of Visual Arts i fri konst på Island, och flyttade till Sverige 2011 för att studera klassisk teckning och målning på SARA, The Swedish Academy of Realist Art.

Sigríður är uppvuxen på en gård och har alltid fascinerats av djur och natur. I hennes konst är det just djuren och upplevelsen av naturen som är återkommande motiv. De senaste åren har hon intresserat sig särskilt för de djur som finns i stadsrummet, inte minst fåglarna som avbildats i själfullt, realistiskt måleri.

Under mentorskapsprogrammet vill hon få stöd i hur hon ska beskriva sin konst på svenska och lära sig om konstens infrastruktur för att kunna söka gestaltningsuppdrag och hitta visningsfönster för sin konst. Hon vill också få hjälp att utveckla en idé hon har med att blanda sitt måleri med installationer som ett sätt att hitta nya ingångar till hennes bilder.

Helena Laukkanen har en master i fri konst från Umeå universitet och lång erfarenhet som konstnär. Hon arbetar i olika tekniker men främst teckning, video och installation. Inspirationen hittar hon i vardagen och kännetecknande för Helenas konstnärskap är ett utforskande och gestaltande av en idé, en rörelse eller en fråga.

Sedan hon flyttade till Uppsala 1999 har Helena blivit ett välkänt ansikte i Uppsalas konstliv som medlem i Uppsala Konstnärsklubb, konstnärsgruppen HAKA som driver Köttinspektionen och nu senast även i Uppsala konstgrafiska verkstad som projektledare. 2019 ställde hon ut i Konstkuben och 2022 fick hon Uppsala kommuns kulturstipendium.

Foto: Lucas Dill, Helena Laukkanen

Eira Ekenstaf