Adept och mentor utsedda inom det nya mentorskapsprogrammet inom konst

2021-12-06

Under november 2021 har Region Uppsala startat upp ett nytt mentorskapsprogram inom konst. Regionen erbjuder redan tre framgångsrika mentorskapsprogram inom dans, film och litteratur och nu är det även konstens tur.

Mentorskapsprogrammet har som syfte att stödja konstnärer i Uppsala län att utveckla sitt konstnärskap och konstnärliga idéer samt möjliggöra konstnärligt utbyte.

Pavel Matveyev har blivit utsedd till den första adepten i mentorskapsprogrammet inom konst. Han kommer vid fyra träffar under tre månader få professionellt stöd och rådgivning av konstnären Natasha Dahnberg som utsetts till hans mentor.

Pavel Matveyev, foto Igor Rodin.jpg

Pavel är född 1980 i Moskva och är nu bosatt i Karlholmsbruk i Tierps kommun. Han arbetar med fotografi, film och ljud och vill bland annat få stöd i sitt pågående projekt där han arbetar med drönarfilmer från Örbyhus som han ska kombinera med ljudinspelningar. Han vill också få hjälp med att närmare undersöka sitt konstnärskap och hitta sin plats på den svenska konstscenen.

Natasha Danberg Natasha är född 1969, också hon i Moskva. Hon har varit verksam konstnär i Uppsala sedan år 2000 och arbetar främst med foto- och videoverk. Hon är även konstpedagog på Uppsala konstmuseum samt medlem i Uppsala Konstnärsklubb och konstnärsgruppen HAKA. Hennes kunskap och stora erfarenhet inom konstfältet blir en viktig tillgång i mentorskapsprogrammet.

Nästa år planeras en ny omgång av mentorskapsprogrammet inom konst och konstnärer som är intresserade av att delta som adept är då varmt välkomna att söka!

Foto: Pavel Matveyev (fotograf Igor Rodin) och Natasha Dahnberg (foto privat).

Hitta på sidan