Daniel Aguirre är vinnare av årets Uppsala Kortfilmspitch

2022-11-18

Som en del av Uppsala Kortfilmfestival arrangeras Uppsala Kortfilmspitch där filmare från hela Sverige tävlar. I år valdes sex kortfilmsprojekt ut och dessa presenterades för en nationell jury.

För första gången är det en Uppsalabaserad filmare som vunnit tävlingen. Daniel Aguirre får 25 000 kronor som delas ut i samarbete med Svenska Filminstitutets konsulent för kortfilm och nya format, Ami Ekström.

Daniel Aguirre är verksam och boende i Uppsala och har under året fått regionalt filmstöd till sin kortdokumentär Arg Gubbe. Daniel vann med motiveringen:

”En pitch som skapade stort engagemang kring ett angeläget ämne. Där filmaren med nyfikenhet och värme vill skapa dialog och förståelse i ett allt mer polariserat samhälle.”

Filmverksamheten har beslutat att erbjuda ett extra mentorskapsprogram till Daniel Aguirre, med start i december, där han får coachning av mentorn, dokumentärfilmaren Ellen Fiske.

Louise Bown

Verksamhetsutvecklare film