Dansworkshop med Anna Pehrsson den 1 december

2022-11-18

Dansverksamheten vid Region Uppsala bjuder in till en workshop och inspirationsförmiddag med koreografen och dansaren Anna Pehrsson. Workshopen riktar sig till dig som är verksam inom dansområdet.

Anna Pehrsson är född i Boliden och har sin bas i Stockholm. Hon är koreograf och dansare som är verksam i korsningen mellan dans, koreografi och bildkonst. Anna har arbetat som dansare vid Alias Compagnie, Cullbergbaletten och Corpus/ Det Konglige Teater i Köpenhamn. Hon har samarbetat med koreografer som Edouard Lock, Guilherme Botelho, Jefta van Dinther, Eszter Salamon, Frédéric Gies, Deborah Hay och Rachel Tess mfl.

Anna har en MFA i koreografi från DOCH och har sedan sin koreografiska debut skapat flertalet verk för olika typer av scener. Hon har även skapat flertalet beställningsverk, senast barnföreställningen "Utflykten" för Regionteater Västs danskompani, som hade premiär tidigare i år. Anna erhöll Region Uppsalas residens inom danskonstområdet 2017.

Om workshopen

Workshopen äger rum den 1 december kl. 10.00 – 12.00 på Friskhuset, Akademiska sjukhuset. Arbetet startar med en enklare uppvärmning, för att sedan fördjupa sig i Pehrssons koreografiska metod och rörelsepraktiker. Pehrssons arbete som koreograf kännetecknas av ett metodiskt och envetet borrande i rörelsens förutsättningar utifrån ett feministiskt-ekologiskt perspektiv.

Anmälan

Workshopen är kostnadsfri men du behöver anmäla dig. Sista anmälningsdag är fredag den 25 november. Din anmälan gör du till: eva.forsberg.pejler@regionuppsala.se

Adress: Akademiska sjukhuset, Friskhuset ingång 3 (högst upp i samma hus som ambulansen)

Eva Forsberg Pejler