Digital inspirationsträff om prisbelönt kortfilm och Stig Dagerman

2022-03-25

Måndag 4 april kl 17.00-18.00 anordnas en digital inspirationsträff om den prisbelönta kortfilmen ”Mannen som inte ville gråta” med manusförfattare Björn Boström och regissör Emil T Jonsson. Samtalsledare är Christian Augrell, kursledare Biskops Arnö Dramatik. Träffen genomförs inom ramen för projekt Växelspel.

Filmen handlar om en egendomlig men talangfull reklamtecknare på en trendig reklambyrå som besudlar firmans anseende när han vägrar att visa sorg vid en folkkär skådespelerskas bortgång och nu håller hela hans liv och karriär på att förstöras. Det är en moderniserad framställning av Dagermans novell från 1947 i en strävan att hylla Stigs sida som politisk satiriker. Skådespelare är Sissela Kyle, Christoffer Nordenrot och Jonas Österberg Nilsson med flera. Ambitionen har varit att föra fram hur hans budskap om individuella rättigheter och yttrandefrihet är angeläget än idag, en tidsålder där alla är uppkopplade och drev- och ryggdunkskultur tar sig uttryck i sociala medier. Kortfilmen har blivit fått ett antal utmärkelser bland annat som Bästa nordiska kortfilm under Västerås Filmfestival, bästa kortfilm vid Amsterdam Lift-Off Film och fått fler än 11 olika vinster på filmfestivaler världen över.

Om Emil Jonsson – regissör och producent

Emil Jonsson är filmskapare med en bakgrund som skådespelare och teaterpedagog. Utbildad vid Skara Skolscen, Michael Howard Studios och Stockholms Dramatiska Högskola. Medverkat i över 100 teater- och filmproduktioner; vinnare av flera priser och en av grundarna till Actors Studio Stockholm. Mer om Emil Jonsson.

Om Björn Boström – manusförfattare och producent

Björn Boström är utbildad dramatiker på Nordens Författarskola Biskops-Arnö vars pjäser har spelats i Sverige, Turkiet och Tyskland. Har även nått framgångar med kortfilmer på nationella och internationella filmfestivaler och jobbar också som manuskonsult till andra författare. 2021 vann han priset Bästa Nordiska Kortfilmsmanus på Västerås Filmfestival. Mer om Björn Boström.

Om Christian Augrell – samtalsledare

Christian Augrell har gått dramatikerutbildningen på Biskops Arnö Nordens Folkhögskola och på Dramatiska Institutets kandidatutbildning – dramatik/dramaturgi. Har en konstnärlig magisterexamen på Stockholms Dramatiska Högskola. 2009 startade han Teater Satelliten i Stockholm med inriktning sig på nyskriven dramatik. Hans pjäser har spelats på teatrar runt om i Sverige och utomlands. På senare år har han även skrivit filmmanus för tv och har erfarenhet som regissör. Vinnare av Svenska Novellfilmspriset 2014 för filmen ”Vännerna” ihop med regissören Beata Gårdeler. Sedan 2017 är han kursledare på Biskops Arnö Dramatik.

Anmäl dig via länken.

Om filmen "Mannen som inte ville gråta"

Fia Söderberg

Verksamhetsutvecklare litteratur