Konstkuben till Enköping med Helena Laukkanen

2020-04-28

Det mobila utställningsrummet Konstkuben fortsätter sin turné genom länet. Nästa anhalt är Enköping där konstnären Helena Laukkanen visar installationen "Välbefinnande" 7–31 maj.

Helena Laukkanen är en välmeriterad konstnär som arbetar främst med Helena Laukkanen. Fotograf: Mervi Junkkonenteckning, video och installation. Temat för utställningen är välbefinnande och Helena vill uppmana både sig själv och andra att upptäcka det vardagliga och hitta intressen som är tillgängliga i vår närhet för att må bra. Rörelse är viktigt för att känna välbefinnande, gärna rörelse i naturen, och idén bakom utställningen var att skapa en rörelse av utsågade figurer som går att läsa av som en serietidning eller som bildrutorna i en tecknad film.

Arbetet inför utställningen har Helena gjort i förväg i sin ateljé men vissa delar behöver göras vid monteringen så att de skapar en platsspecifik helhet. Hon jobbar med utsågad masonit och reglar, akrylfärg och bläck när hon arbetar fram det verk som kommer att fylla kuben.

Enligt Helena skapar vi minnen och kroppsminnen till det mesta vi dagligdags har i vår omgivning, till exempel en sten som vi varje dag passerar på väg till jobbet kan vi efter att först bara passivt iakttagit välja att relatera till på olika sätt, genom att känna på den, hoppa upp på den, studera den mossa som växer på den, alla våra sinnen och vårt medvetande förhåller sig då till denna sten.

– Genom rörelse och intressen kan vi stimulera oss och hitta ett större välbefinnande. Det är detta jag intresserar mig för i min konst. Jag försöker fånga känslan av en rörelse eller en beröring, säger Helena Laukkanen.

Med anledning av coronaviruset flyttar den planerade vernissagen in och blir digital. På öppningsdagen den 7 maj kommer ett invigningstal delas från Enköpings kommuns Facebooksida där Nina Halden Rönnlund, verksamhetschef för Kultur, konst & bibliotek på Enköpings kommun och konstkonsulent Eira Langaas från Region Uppsala berättar mer om Konstkuben. Kultur och bildning vid Region Uppsala kommer att publicera en filmad intervju med Helena Laukkanen i sin YouTube-kanal Uppkulturen.

Enköpings kommun kommer att ta fram pedagogiskt material för skolklasser i anslutning till utställningen och dess tematik. Filmer om välbefinnande skapade av Enköping gåfotbollsklubb och yogastudion Myolo kommer att läggas upp i kommunens flöden på Facebook och Instagram under utställningsperioden; Facebook: @upplevkultur, Instagram: upplevenkoping.

7 maj – 31 maj

Konstkuben står utanför Idrottshuset, Torggatan 2 B, Enköping

Helena Laukkanen

Utbildad på konsthögskolan i Umeå. Arbetar främst med teckning, video och installation. Hon har ställt ut på Moscow Museum of Modern Art, Uppsala konstmuseum, Konstmuseet i Norr i Kiruna och på Enköpings konsthall. Hon har flera offentliga gestaltningar i Uppsala och är medlem i konstnärsgruppen Haka. Tillsammans med Haka driver hon kulturplattformen Köttinspektionen i Uppsala sedan 2014. Hon fick ett av Region Uppsalas kulturstipendier våren 2020.

Konstkuben

Konstkuben är ett mobilt utställningsrum vars funktion är att föra ut samtidskonst i Uppsala län genom att aktivera platser med aktuella ämnen och ge invånarna tillgång till nya utställningsscener och möten med konstnärer verksamma i länet. Konstkuben i Enköping är ett samarbete mellan Konstnärernas riksorganisation Uppsala län, Region Uppsala och Enköpings kommun med stöd av Statens Kulturråd.

För mer information

Eira Langaas, konstkonsulent och projektledare för Konstkuben, Kulturutveckling Region Uppsala, 072-064 67 97, eira.langaas@regionuppsala.se

Henny Linn Kjellberg, konstnärlig ledare för Konstkuben, Konstnärernas Riksorganisation Uppsala län, 070-868 62 12, info@hennylinn.se
Mia Annerwall, Kultursekreterare, Upplevelseförvaltningen, Enheten för kultur och konst, 0171 626923, mia.annerwall@enkoping.se

Helena Laukkanens ateljé

Bildinformation

Den övre bilden föreställer Helena Laukkanen i sin ateljé under arbetet med verket "Välbefinnande"; fotograf: Mervi Junkkonen. På bilden längst ned ser vi "Välbefinnande" under tillblivelse i Helenas ateljé, fotograf: Helena Laukkanen.