Konstnär utvald för 2024 års residens inom ljudkonst och komposition

2024-01-30

Helena Juréen är utvald för årets ljudkonst- och kompositionsresidens på Hållnäs Konstkoloni.

Konstnären Helena Juréen (född 1981) har blivit utvald för årets residens inom ljudkonst och komposition på Hållnäs Konstkoloni i Norduppland. Mellan den 10 maj och 10 juni kommer Juréen att ägna fyra veckor åt sitt konstnärliga skapande, inspirerad av den omgivande tystnaden och lugnet i naturen på Hållnäs.

Under residensperioden kommer hon att fokusera på att utveckla ett nytt performanceverk utifrån ett pågående arbete med grafiska partiturverk. Dessa partiturverk utgår från vardagliga situationer och kan till exempel vara instruktioner om att skapa ljud med hjälp av en symaskin eller ett cykelhjul.

Inför Tobo kulturfest, har Juréen tankar på att skapa ett verk där publiken aktivt deltar och bidrar med sina egna berättelser och röster.

Läs mer om residenset och om juryns motivering.

Foto: Tobias Annerfeldt

Eira Ekenstaf