Konstnär utvald för årets residens inom ljudkonst och komposition

2023-06-21

Per-Arvid Widlund har blivit utvald för residens inom ljudkonst och komposition på Hållnäs Konstkoloni.

Det blir kompositören, konstnären och musikern Per-Arvid Widlund (f.1991) som kommer få ägna två veckor åt sitt skapande på Hållnäs Konstkoloni i Norduppland mellan den 8 och 22 augusti. Under sin vistelse planerar Arvid att arbeta på ett ljudkonstverk influerat av miljön på Hållnäs. Urvalet gjordes av 26 kvalificerade sökande från norr till söder i Sverige.

Juryns motivering

Per-Arvid Widlund (f. 1991) är konstnär, kompositör och musiker bosatt och verksam i Stockholm. I hans konstnärskap ryms en imponerande bredd av erfarenheter och uttryck i gränslandet mellan musik och konst. Han har studerat skulptur, musikproduktion, musikteori och kurser i elektroakustisk musik och ljudkonst. Widlund har komponerat ljud och musik för egen produktion såväl som för film och audiodrama och genom konstnärlig performance och improvisation. Widlund uttrycker en önskan om att få fördjupa och utveckla sin konstnärliga verksamhet med fokus på ljudkonst. Han vill ägna residenset åt att skapa ett platsspecifikt ljudverk som gestaltar platsen Hållnäs. Genom fältinspelningar och dokumentation av det omgivande landskapet önskar han skapa en sammansmältning av autentiska ljud och bearbetade klanglandskap som ämnar återspegla platsen för residenset. Vi ser med stort intresse fram emot att möta Widlund i hans konstnärliga praktik på Hållnäs Konstkoloni och ta del av resultatet av hans undersökning.

Årets jury

Eira Langaas, verksamhetsutvecklare inom konst på Region Uppsala
Åsa Norling, residensägare av Hållnäs konstkoloni

Hållnäs Konstkoloni