Konstnärer utvalda för årets två residens inom konst

2022-05-31

Feronia Wennborg, Andrius Šiurys och Fabia Delise är de konstnärer som utsetts för de två residensen.

Region Uppsala har under våren utlyst två konstnärsresidens; det ena för ljudkonstnärer och kompositörer i samarbete med systerresidensen Hållnäs Konstkoloni och Druskininkai Artists’ Residency (DAR) i Litauen och det andra är residenset Art ’n Fiber för textilkonstnärer, som arrangeras i samarbete med Svenska Quiltakademin och Uppsala kommun.

Nu har följande residenskonstnärerna för respektive residens valts ut:

Feronia Wennborg

Feronia Wennborg har valts ut till årets svenska residenskonstnär inom residensutbytet mellan Hållnäs Konstkoloni och DAR. Mellan den 1–14 september kommer hon befinna sig i Druskininkai i Litauen. Hon är konstnär och kompositör bosatt i Stockholm.

Feronia arbetar interdisciplinärt med performance, installation, ljud och text, ofta i nära samarbete med andra. Hennes arbete utforskar sociala och re-imaginära möjligheter inom praktiker av lyssnande och ljudande. Genom ljudinspelning i vardagen och processer av digital transformation, samlar hennes verk spår av intimitet och vänskap.

Andrius Šiurys

Andrius Šiurys är en ljudkonstnär från Vilnius i Litauen. Han har valts ut till årets litauiska ljudkonstnär som mellan den 15–28 augusti kommer till Hållnäs Konstkoloni i Hållnäs. Han skapar musik utifrån den plats han befinner sig på och verken sammankopplas ofta med litteratur, poesi och prosa.

Under residenset i Hållnäs vill Andrius utforska platsen och föra in den i sina verk. Detta kommer han göra genom att utforska Hållnäs ljudlandskap samt genom att föra in litteratur skriven av kända svenska författare som exempelvis Astrid Lindgren, August Strindberg och Ingmar Bergman.

Fabia Delise

Fabia Delise är en italiensk textilkonstnär som valts ut till årets residenskonstnär för residenset Art ’n Fiber som kommer äga rum mellan den 6–19 september i Svenska Quiltakademins lokaler utanför Storvreta, Uppsala. Fabia arbetar bland annat med broderi men framför allt med en klassisk lappteknik som kallas "English Paper Piecing" men med ett personligt och experimenterande förhållningssätt.

Hon har arbetat inom konstformen Art Quilt under många år och har utifrån den klassiska tvådimensionella formen utvecklat en unik tredimensionell form som är nytänkande och utforskande. Hon har ställt ut på många olika museer, gallerier och offentliga rum runt om i världen.

Fotografer: Anton Fröhling (fotot på Feronia), Artūras Morozovas (fotot på Andrius) och Rebecca Villi (fotot på Fabia).