Lek på allvar - konstutställning på Kulturhuset Möbeln i Tierp

2021-03-16

Tierps kommun, Region Uppsala och Konstfrämjandet Uppland samarbetar kring en utställning på temat lek på allvar. Sex konstnärer som är verksamma i länet har valts ut för att ställa ut inuti och utanför Kulturhuset Möbeln mellan den 27 mars och den 17 april.

Utställningen tar avstamp i tilltron till konsten som en god kraft med otröttlig potential att engagera och integrera. I slutet av mars bjuds vi in till en plats där lek och kreativitet blivit uttryck för allvar och vilja till förändring. Leken är sedan urminnes tider en essentiell del av att vara människa, det är också den första plats vi lär oss kommunicera, där vi lär oss om livet, är det inte dags att ta leken på allvar?

Konstverken kommer att vara synliga dygnet runt, både i och utanför Möbeln, mellan den 27 mars och den 17 april.

Medverkande konstnärer: Jessica Faiss, Stuart Mayes, Amanda Selinder, Maria Nöremark, Mireia Rocher och Lovisa Sandström. Curator: Martina MacQueen.

Utställning: LEK PÅ ALLVAR

Kulturhuset Möbeln, Tierp
27 mars – 17 april, 2021

Vernissagen kommer att sändas live lördagen den 27 mars kl. 12 via Kulturhuset Möbelns Facebook-sida. Veckan efter kommer filmer att publiceras med respektive verk och konstnär.

Torsdagen den 15 april kl. 18 genomförs ett konstnärssamtal med alla konstnärer via Zoom.

På bilden ovan ser vi Kulturhuset Möbeln. Foto: Josef Abliz.

Eira Ekenstaf

Verksamhetsutvecklare konst