Region Uppsala visar verk ur sin konstsamling

2023-09-07

Som en kommentar till höstens föreställningar på Uppsala stadsteater, Tysk höst av Stig Dagerman och musikalen 9 to 5, visar Region Uppsala verk ur sin konstsamling som ur olika perspektiv behandlar begreppet tid.

Bildkonsten har en särskild förmåga att gestalta tid. Den kan skildra sin egen samtid, men också fungera som en spegel för den tid betraktaren befinner sig i. Relationen till tid skiljer sig mellan olika konstnärliga tekniker och uttryck, och finns dessutom som en konkret aspekt av den skapande processen.

I utställningen ”Nu är inte nu – Konsten att fånga tiden” undersöks tiden i konsten med hjälp av ett antal konstverk som vanligtvis finns att se runt om i Region Uppsalas lokaler. Länsinvånarna ges i utställningen chansen att uppleva konstverken på nya sätt, i ett nytt sammanhang och med tiden som tema.

”Galleri Offkonsten c/o Stadsteatern ger fler länsinvånare möjlighet att ta del av den offentliga konsten som vanligtvis finns på till exempel sjukhus, vårdcentraler och skolor. Samarbetet med Uppsala stadsteater och Uppsala kommun skapar spännande konstnärliga möten och ligger helt i linje med Region Uppsalas strävan att samarbeta andra institutioner och myndigheter.” Det säger Andreas Bjersby Chef för konstenheten på Region Uppsala.

Bland de konstnärer som ingår i utställningen finns Alexander Tallén, Tove Kjellmark, Elina Brotherus och Anne-Karin Furunes.

Vernissage

Utställningen öppnar under Kulturnatten den 9 september och invigs klockan 17:00 av Andreas Bjersby, chef för Konstenheten Region Uppsala, och ordförande i Region Uppsalas kulturnämnd, Helene Zeland Bodin. Därefter samtalar konstpedagog Maja Svedlund med Fredrik Landergren, en av de medverkande konstnärerna.

Utställningen ”Nu är inte nu – Konsten att fånga tiden” pågår 9 september – 17 december, på galleri Offkonsten! c/o stadsteatern, Kungsgatan 53, Uppsala.

Andreas Bjersby

Enhetschef konstenheten