Mottagare av 2022 års teaterresidens hos Hållnäs konstkoloni

2022-05-02

Förvaltningen Kultur och bildning vid Region Uppsala har beslutat att utse Teater Nu till mottagare av årets teaterresidens hos Hållnäs konstkoloni.

De som medverkar under residensveckan som i år infaller under vecka 34 är Matilda Klamas, regissör och dramatiker, Sara Österbo, dramaturg och Ronja Svedmark, skådespelare. Teater Nu är ett scen- och konstkompani med bas i Göteborg och Sjuhärad som brinner för utforskandet av nya platser, nya former, nyskrivet material och de arbetar tvärdisciplinärt. De avser att använda residensveckan till att testa idéer i en växelverkan mellan att skriva manus och sceniska labb till sin produktion Rörelsen.

Produktionen är tänkt att ha formen som ett filosofiskt spiondrama på krogen. Texten bygger på Hannah Arendts bok Människans villkor – Vita activa. Tematiskt rör sig texten kring den fria tanken och det fria handlandet.

Förutom en veckas residens med halvpension och tillgång till studios och verkstäder ingår även ett stipendium på 6 000 kr.

Om Hållnäs konstkoloni

Hållnäs konstkoloni är en familjeägd residensverksamhet i skogen nära havet i Norduppland. Den nytransformerade ladugården från 1940-talet rymmer tre rustika studio- och ateljéutrymmen.

Mer information och bilder från Hållnäs konstkoloni.

Foto:  AnnCarin Isaksson (från vänster  i bild Sara Östebro och Matilda Klamas)

Anneli Olsson

Reception Regionens hus